Hopp om varmare tider för Lulebos hyresgäster

"Vi har också kallt". Kurirens artikel om familjen Olssons kylslagna lägenhet har väckt reaktioner bland andra boende hos Lulebo.

In i kylan. Sari Ekblom har bara tre månader på nacken som Lulebos VD. Nu lovar hon att titta över hur det står till med värmen i hyresgästernas bostäder.

In i kylan. Sari Ekblom har bara tre månader på nacken som Lulebos VD. Nu lovar hon att titta över hur det står till med värmen i hyresgästernas bostäder.

Foto: Eija Dunder

Luleå2014-12-30 15:00

På facebook och via samtal till Kuriren berättar boende runt om i Lulebos lägenhetsbestånd om problem med drag, kalla golv, och nochalant bemötande hos fastighetsägaren när problemen påtalas. Folk är arga på att de tvingas "bita ihop" och leva i sina svala rum när bostadsbolaget mätt efter sin standard och funnit att det inte är för kallt.

Kuriren talade med Hyresgästföreningens ordförande Sören Leijon som bekräftar att det kommer förfrågningar om hjälp från Hyresgäster. Han tycker att Lulebo borde se mera övergripande på problemen istället för att vara paragrafryttare.

– Det är ju olika hur folk upplever kyla och drag men det där är förstås oacceptabelt kommenterar Lejon familjen Olssons situation med barn som inte kan sova i sina rum och isolerar draget med gosedjur och kuddar med mera.

– Självklart borde Lulebo lyssna till dom och göra sitt yttersta för att komma till rätta med problemen, förklarar Lejon. Att bara hänvisa till mättekniken en meter in i rummet och en meter från golvet är stelt, menar han.

– Man måste se mänskligt på det, säger Lejon om de boendes upplevelse av att trampa på kalla golv och inte kunna använda sina sovrum med mera.

– När det första huset på Lulsundsberget var klart så klagade boende på att det var kallt i lägenheterna. Men Lulebo hade fjärravsläsbara termometrar i lägenheternas hallar och hade svart på vitt att det var minst 19 grader i bostäderna, exemplifierar Sören Lejon svårigheten att få rätt.

Lejon råder dock de som har problem att höra av sig till Hyresgästföreningen som har en jurist som kan driva ärenden.

Kuriren frågade Lulebos nya VD Sari Ekblom om Lulebo har dålig värmekomfort i sitt lägenhetsbestånd.

– Vi ska självklart lyssna och vara lyhörda för våra hyresgäster. Man kan ju bara gå till sig själv, man vill ha det trivsamt hemma. Jag ska ta med mig det här och lyfta det i ledningsgruppen säger Ekblom som på fråga om Lulebo sparar på uppvärmningen förklarar att det är inte något man gör medvetet.

Hur gick det då för Olssons? Jo Lulebo har nu varit och höjt de konstaterat snålställda elementen med åtta grader och betongplattan som går in från uteplatsen och in under vardagsrummet och kyler parketten kommer man också titta närmare på.

– Vi ska höras av efter trettonhelgerna och utvärdera läget, säger en nu lite varmare familjefar Eric Olsson till Kuriren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om