I januari i år bildades Visit Luleå AB. Bolaget ägs av Luleå kommun, Storheden Marknadsförening ekonomisk förening, Homecenter ekonomisk förening, Luleå & Co Utveckling AB samt Visit Luleå ekonomisk förening.
Det nya bolaget ägs till 49 procent av kommunen och resten av de andra intressenterna. Målet med verksamheten är att hjälpa till att locka fler besökare till Luleå och stärka handeln.
Landsbygdsutvecklare
Vid bolagets första styrelsemöte i början av januari utsågs Jenny Hellman, 37 år, från Råneå till ny vd. Ett jobb hon tillträdde i början av februari.
Hon har tidigare bland annat jobbat som landsbygdsutvecklare och vikarierande museichef för Hägnan. Sedan 2008 har hon jobbat som verksamhetsledare för Spira fyrkanten, där hon varit med och dragit igång flera utvecklingsprojekt inom bland annat besöksnäringen.
Brokig bakgrund
Så att jobba med utvecklings- och strategifrågor är något hon är van vid och kan.
- Jag har en bred och blandad bakgrund och det kan nog vara en fördel när man ger sig in i det här jobbet, säger Jenny Hellman, då vi träffar henne i kontoret på Storgatan i Luleå.
Någon programförklaring vill hon inte ge. I vart fall inte någon detaljerad sådan. Hon vill först sätta sig in i jobbet ordentligt. För det handlar om strategi och långsiktighet.
- Men vi har aldrig haft bättre förutsättningar än nu för en gemensam satsning kring handeln i Luleå. Storheden, Home center och centrumhandeln kompletterar varandra och tillsammans bidrar de till att stärka handeln i Luleå, säger hon.
Pulserande handelsstad
Någon önskelista med nya etableringar har hon inte och det är inte heller Visit Luleås uppgift att ragga nya företagsetableringar. De kommer däremot att stötta Luleå näringsliv och andra som har det uppdraget.
- Det är viktigt att ha ett utvecklat handelsutbud och vi ska bidra till utvecklingen av Luleå och bli en pulserande handelsstad. Allt för att få fler besökare till Luleå totalt sett, påpekar Jenny Hellman.
Stanna någon dag extra
Handeln blir också allt viktigare då det gäller att locka besökare. Hon ser också handeln som en del av besöksnäringen.
- Vi måste få den som besöker Luleå att stanna till någon dag extra. Det är också viktigt att det inte finns några kommun- eller destinationsgränser. Vi måste erbjuda upplevelser över alla gränser. Vi har världsarvet i Gammelstad, skärgården, älvdalarna och annat utanför Luleå, säger hon och påpekar än en gång betydelsen av samverkan.
Skapar tillväxt
Ett annat område hon hoppas mycket på och ser stora utvecklingsmöjligheter i är konferensverksamheten.
Sedan tillkomsten av Kulturens hus har fler och fler konferenser förlagts till Luleå.
Där hoppas hon att exempelvis fler föreningsmänniskor och företagare blir ambassadörer och ser till att fler konferenser och kongresser hamnar i Luleå.
- Fler besökare innebär fler affärer och det är bra för Luleå och skapar tillväxt, avslutar Jenny Hellman, som är full av optimism inför framtiden.