Hon fick inte jobbet - talar "fel" dialekt

Ett kontaktcenter i Norrbotten har anmälts till Diskrimineringsombudsmannen, DO. En kvinna anser sig ha blivit diskriminerad, inte fått ett arbete på grund av sin dialekt Företaget har tillsatt en internutredning för att reda ut vad som hänt.

Foto:

LULEÅ2008-08-23 06:00
Anmälan till DO gäller etnisk diskriminering i arbetslivet och enligt anmälaren, en kvinna bosatt i Norrbotten, var hon i maj i år kallad till en anställningsintervju för ett arbete som växeltelefonist.Enligt kvinnan intervjuades hon dels av ett bemanningsföretag, dels av det aktuella företaget som är ett kontaktcenter, i folkmun kallat call-center och som sköter växeltelefonistuppdrag för en rad företag och myndigheter. I kontakten med företagets ansvarige ombads hon återkomma med referenser från tidigare arbetsgivare. Kvinnan samlade ihop dessa och hörde av sig till företaget för att meddela det.Språket - inte personen
- Då fick jag höra att jag inte får jobbet. Orsaken som den kvinna som intervjuat mig angav var mitt språk. Hon sade att det inte kommer att fungera med tanke på deras kunder, berättar kvinnan.Hon kände sig kränkt av behandlingen.- Hon poängterade att orsaken till att jag inte får jobbet var mitt språk, inte min personlighet. Bemanningsföretaget hade sagt till mig att jag hade de rätta meriterna, säger kvinnan som inte vill framträda med sitt namn.Kvinna har tyskt påbrå, men har bott och utbildat sig i finska Österbotten. Hon har tyska och svenska som modersmål och talar finlandssvenska.Aldrig ett hinder tidigare
- Jag har aldrig tidigare hört eller upplevt att jag skulle vara svår att förstå eller att min dialekt skulle vara ett hinder på något sätt. Tvärtom brukar folk kommentera det som att det låter trevligt med min dialekt, säger kvinnan som fått jobb på ett annat kontaktcenter där hon säljer abonnemang.Hon säger att hon inte är ute efter att få rätt vad gäller just det aktuella jobbet, men vill med sin anmälan markera att hon känner sig kränkt och felaktigt behandlad och få det utrett om företaget har rätt att agera som man gjort.Stod inget i annonsen
Hon säger att det inte i annonsen om jobbet heller på något sätt framgick att man skulle måsta tala brytningsfri svenska. - På anställningsintervjun frågade de mig hur jag såg på människor med annan etnicitet. Och så gör de själva så här, säger kvinnan.Vi har försökt att nå den person på företaget som enligt anmälan var den som lämnde beskedet till kvinnan och som också var den som enligt anmälan genomförde anställningsintervjun. Vi har inte lyckats få kontakt, däremot säger tillförordnad vice VD att man mottagit anmälan och tillsatt en internutredning för att ta reda på vad som hänt. På grund av semestertider har han ännu inte själv varit på plats för att läsa anmälan.Förstå och förstås
- Arbetsgivare är bemanningsföretaget, inte vi. Men det kan hända att det blivit fel i kravspecifikationen vad gäller anställningen, för det är klart att med de arbetsuppgifter som vi har hos oss handlar det om att man både ska uppfatta rätt och bli förstådd av de man samtalar med. Men vi har personal med olika dialekter, säger den vice VD:n.Senast den 4 september ska företaget ha inkommit med ett yttrande över anmälan till DO och där ska de redovisa varför de inte valde att gå vidare i rekryteringsprocessen med anmälaren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om