Höjd moms hotar turistbranschen

Samtidigt som sommarvärmen flödar och turisterna strömmar till har en statlig utredning kommit fram till att turistmomsen bör höjas. ? Anläggningar riskerar slås ut och jobb försvinner, kommenterar Nils Carlsson, Svensk Turism.

LULEÅ2005-07-20 06:30
I många år var han VD i den svenska organisationen för campingägare, SCR. Nu är han aktiv i lobbyorganet Svensk Turism, som jobbar för skidliftar, campingar och hotell. Och det finns saker att ta tag i, anser han.<br>Från början handlar det om att riksdagen beordrade en utredning av svensk moms och vilka nivåer den bör ligga på. En sak för finansdepartementet.<br>Nu är momsen differentierad, vi har moms på 25 procent på stora delar av inköpen medan momsen på exempelvis livsme-del är tolv procent och sex procent på böcker.<br>Skulle förenkla<br>Tolv procents moms gäller för turismen, med skidliftar, campingar och hotell. Vad gäller skidliftar drivs en process för sänkning till sex procent. Avgörandet har inte kommit. Ski-star och branschorganisationen för skidliftar, som driver på för en sänkning, argumenterar att skidliftar ska liknas antingen med persontransporter eller idrottsarrangemang, och ska då ha lägre moms. Från utredningen lades nyligen ett delbetänkande som går ut på att upphöra med differentierad moms. Det blir enklare så då företag har flera momssatser att hantera. Dessutom uppstår tvistigheter om vilken som ska gälla.<br>Förslaget, som ska ut på remiss, är en enhetlig moms på 21,7 procent.<br>?Ur gränsdragningssynpunkt, liksom från konkurrens- och rättvisesynpunkt, är det uppenbart att en övergång till en enda enhetlig skattesats är att föredra. Förenklingsvinsterna av att tillämpa en skattesats är betydande?, heter det i utredningen.<br>De som gjort utredningen är skeptiska till att nedsatt moms varit en effektiv väg i att påverka konsumtionsmönstret.<br>Av annan mening är Nils Carlsson, som alltså menar att enhetlig, och för turismen högre, moms slår hårt mot näringen.<br> ? Pär Nuder sa visserligen att det inte är aktuellt att ändra momsen men nu finns ju delbetänkandet. Och politik och verklighet går inte alltid hand i hand. På sina håll får de slå igen, befarar Nils Carlsson.<br>Inte lätt att jämföra<br>Han gör jämförelsen med verkan av skatteomläggningen i början av 1990-talet. Då sköt priset för konsumenter och köpare iväg till följd av införandet av hög moms inom den bransch han representerar. Restauranger konstaterade att lunchgästerna slutade komma och turistströmmarna krympte.<br> ? Vi tappade halva norska marknaden i Sverige jämfört med 1989. All konsumtion inom turismen i Sverige motsvarar 172 miljarder kronor på ett år. Höjer du priset 10?16 procent så köper inte folk lika mycket. Då tappar vi 20 miljarder kronor i omsättning och slår ut 20.000 till 25.000 årsarbeten i landet, säger Nils Carlsson, alltjämt mot bakgrund av verkan i början av 1990-talet.<br>Till den bilden hör dock att Sverige vid denna tid gått från högkonjunktur till djup lågkonjunktur och inflationen var hög.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om