Höjd åldersgräns ska m inska olyckor

Motorcykelsäsongen närmar sig och trycket är hårt på körskolorna. Nu är det dessutom sista säsongen som de kan erbjuda 21-åringar behörighet till tung mc. Från januari nästa år måste man vara 24 år.

NYA REGLER.  Nästa år höjs åldergränsen för att få köra tung mc till 24 år. Motiveringen till det är att minska antalet mc-olyckor.

NYA REGLER. Nästa år höjs åldergränsen för att få köra tung mc till 24 år. Motiveringen till det är att minska antalet mc-olyckor.

Foto: Scanpix

Luleå2012-04-23 06:00

Motiveringen till de nya reglerna som införs i januari nästa år är att öka trafiksäkerheten. Motorcykelförare är överrepresenterade i olycksstatistiken. Och speciellt unga motorcykelförare, mellan 18 och 24 år.

Säkerhetstänkandet ligger alltså bakom de nya körkortsreglerna.

Peter Marklund, trafikskolechef för Luleås enda trafikskola som ger utbildning på mc för närvarande, är positiv till skärpningen.

- Ändringarna är bra. Det blir vettigare insteg så här. Man inför ett mellansteg helt enkelt. En automatisk mellanklass. Det här innebär att till exempel en ung kille måste köra i två år och få erfarenhet innan han kan snäppa upp sig till tyngre motorcyklar. Man måste ha erfarenhet för att köra de tunga racermaskinerna, säger han.

Polisen, branschorganisationer och trafikskolor är överens om samma sak. Att det är bra med en högre åldersgräns för tung mc. Det minskar risken för olyckor.

Tillägget som införs är en mellanklass mellan lätt och tung motorcykel. Den som haft behörighet i två år och är 20 år får avlägga ett körprov. Det kommer att kosta drygt 1.500 kronor. Men det tror inte Peter Marklund kommer att avskräcka framtida mc-elever.

- Jag tror inte det. När Riskutbildningarna infördes i körkortsutbildningarna blev det genast uppemot 5.000 kronor dyrare. Men det är knappt någon som knorrar över det. Man vänjer sig, säger han.

Han får medhåll av kollegan Ingela Malmgren som möter eleverna på trafikskolan när de kommer för att skriva in sig.

- Jag tror inte att det kommer att påverka antalet elever. Med regler kommer också medvetenheten. Man är säkerhetsmedveten i dagens läge. Jag tror att fler vill ta körkortet istället för att köra olagligt, säger hon.

Antal mc-relaterade olyckor i Norrbotten

År 2005 34 st varav döda 3 st

År 2006 48 st varav döda 1 st

År 2007 38 st varav döda 5 st

År 2008 26 st varav döda 0 st

År 2009 40 st varav döda 2 st

År 2010 28 st varav döda 1 st

År 2011 25 st varav döda 2 st

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om