Motiveringen till de nya reglerna som införs i januari nästa år är att öka trafiksäkerheten. Motorcykelförare är överrepresenterade i olycksstatistiken. Och speciellt unga motorcykelförare, mellan 18 och 24 år.
Säkerhetstänkandet ligger alltså bakom de nya körkortsreglerna.
Peter Marklund, trafikskolechef för Luleås enda trafikskola som ger utbildning på mc för närvarande, är positiv till skärpningen.
- Ändringarna är bra. Det blir vettigare insteg så här. Man inför ett mellansteg helt enkelt. En automatisk mellanklass. Det här innebär att till exempel en ung kille måste köra i två år och få erfarenhet innan han kan snäppa upp sig till tyngre motorcyklar. Man måste ha erfarenhet för att köra de tunga racermaskinerna, säger han.
Polisen, branschorganisationer och trafikskolor är överens om samma sak. Att det är bra med en högre åldersgräns för tung mc. Det minskar risken för olyckor.
Tillägget som införs är en mellanklass mellan lätt och tung motorcykel. Den som haft behörighet i två år och är 20 år får avlägga ett körprov. Det kommer att kosta drygt 1.500 kronor. Men det tror inte Peter Marklund kommer att avskräcka framtida mc-elever.
- Jag tror inte det. När Riskutbildningarna infördes i körkortsutbildningarna blev det genast uppemot 5.000 kronor dyrare. Men det är knappt någon som knorrar över det. Man vänjer sig, säger han.
Han får medhåll av kollegan Ingela Malmgren som möter eleverna på trafikskolan när de kommer för att skriva in sig.
- Jag tror inte att det kommer att påverka antalet elever. Med regler kommer också medvetenheten. Man är säkerhetsmedveten i dagens läge. Jag tror att fler vill ta körkortet istället för att köra olagligt, säger hon.