Högtryck på arbetsmarknaden

Rekrytering och kompetens stod på schemat under frukosten med Luleå Näringsliv på fredagen. Och alla branscher står inför stora utmaningar vad gäller arbetskraft.

Företagsgänget. Anna Spets, HR-chef Ikea, Matz Engman, vd Luleå Näringsliv, Helge Nilsson, varuhuschef Ikea, Nicke Wikström, vd Oh My, Sari Ekblom, regionchef Peab.

Företagsgänget. Anna Spets, HR-chef Ikea, Matz Engman, vd Luleå Näringsliv, Helge Nilsson, varuhuschef Ikea, Nicke Wikström, vd Oh My, Sari Ekblom, regionchef Peab.

Foto: Sabina Nilsson

Luleå2017-03-31 11:09

Niclas Wikström, vd och en av grundarna till reklambyrån Oh My!

Sari Eklbom, regionchef, Peab.

Helge Nilsson, varuhuschef, Ikea i Haparanda.

Och Anna Spets, HR-chef, Ikea i Haparanda.

Kompetensen och branscherna var stor och spretig på scenen under fredagens frukostmöte på Vetenskapens Hus i Luleå.

Samtliga har en gemensam nämnare – de behöver rekrytera.

Och gärna omgående.

Ikea vill ha in tvåspråkiga säljare, som behärskar både finska och svenska, men även få in nyanlända som kan ännu fler språk.

Peab jobbar på bred front och framför allt även med nyanlända för att kunna använda den stora arbetskraft och driv som finns i människor som kommer till Norrbotten.

Och Oh My vill se fler kvinnliga webbutvecklare i branschen.

– Kompetens handlar om ambition, vilja och personliga egenskaper, säger Sari Ekblom, Peab.

– Det viktiga för oss är att hitta folk som verkligen vill till oss för att bygga en längre relation, säger Nicke Wikström, som startade Piteåbaserade Oh My.

– Det är viktigt att hitta passionerade säljare. Det finns inte femårsutbildningar för det på universitetet och nu har vi fått se att Sales Academy planerar en utbildningsstart här uppe och det behövs, säger Helge Nilsson, Ikea.

På Ikea hjälper de också både svenskar, finländare och nyanlända med språkutbildningar. Det kräver också kunderna som ofta reser från området Nordnorge, Murmansk, Uleåborg och ned till Piteå.

– Språket är en stor utmaning för oss, säger Anna Spets, Ikea.

På Oh My har de infört en modmanager, som ska se till att hålla de anställda på gott humör. Den personen har också en popcornbudget.

– Vi vill ha nöjda medarbetare och jobbar jättemycket med det, säger Nicke Wikström.

– I framtiden blir det arbetsgivarna som går runt med sitt cv till arbetstagarna. Inte som i dag att arbetstagarna skickar in till företagen.

I den mansdominerade byggbranschen jobbar Sari Ekblom med jargongen, som ofta kan vara en kvarleva från svunnen tid.

2017 är det inte okej att uttrycka sig på vilket sätt som helst.

– Jämställdhet och mångfald är jätteviktigt för oss och jargonen på arbetsplatsen är väldigt viktig och ett ständigt pågende arbete där vi har en slogan som heter "JUPP" (jordnära, utvecklande, pålitliga och personliga), säger Ekblom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om