Högt grundvatten kan bli svart hål

Det kan bli mycket dyrt och svårt att bygga ett resecentrum för Norrbotniabanan vid flygplatsen i Luleå. Varningen kommer från SGI som är kritisk.

Foto:

Luleå2009-11-18 06:00
Statens geotekniska institut anser att det finns brister i den järnvägsutredning som Banverket har lagt fram för Norrbotniabanans sträckning genom Luleå. Som bekant förordar Banverket den sträckning som innebär att Norrbotniabanan ska gå förbi Luleå flygplats, via Hamnholmen över Svartösundet till Luleå C. - Det går inte att få klarhet i var grundvattennivån ligger, säger Bengt Rosén, statsgeotekniker vid SGI. Måste redas ut
SGI hävdar att man måste få klarhet i detta innan man väljer sträckning för Norrbotniabanan. Bengt Rosén säger att man har tagit upp detta med Banverket i ett tidigt skede av järnvägsutredningen.- Ändå är det inte utrett. Då måste vi säga ifrån, säger Bengt Rosén.Grundvattennivån har betydelse eftersom det kan bli nödvändigt att schakta ned järnvägen och resecentrumet för att inte störa verksamheten vid flygplatsen. Enligt lag är det förbjudet att anlägga luftledningar för starkström närmare än fyra kilometer från landningsbanans mittpunkt. Det krävs tillstånd från Luftfartsstyrelsen för att avvika från denna bestämmelse, som har med flygsäkerheten att göra. Gnistbildning från tågen kan störa ILS, instrumentlandningssystemet som flygplanen använder. I värsta fall kan det leda till haverier.Dyrt
Eftersom man inte vet hur högt grundvattnet är i området går det inte att säga om lösningen med en nedschaktad järnväg är tekniskt genomförbar. Visar det sig att grundvattennivån är hög får man problem, både ekonomiskt och tekniskt varnar SGI.Antingen kan man sänka grundvattennivån permanent genom att pumpa bort vattnet. Det blir dyrt och kan påverka reservvattentäkten på Bergnäset varnar SGI, som avråder från denna lösning. Tekniskt svårt
Eller så kan man bygga en vattentät konstruktion, men det blir mycket svårt under själva byggtiden varnar SGI. - Det är svårt att hantera byggtekniskt, säger Bengt Rosén.SGI ser också särskilda svårigheter med det västliga alternativet, där Norrbotniabanan följer E 4 till Storheden/Notviken där banan ansluts mot stambanan. Om man drar Norrbotniabanan öster om trafikplats Notviken kommer man att behöva grundlägga för järnvägen i ett vattentäckt område med fyra-åtta meter djupa massor som innehåller kvicksilverföroreningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!