Högre siffror är ändå låga

Grundskollärare i årskurs ett till tre. Där har förstahandsväljarna ökat till Luleå tekniska universitet.
- Det är ändå inte bra siffror, säger Ewa-May Hedenström, ordförande för Lärareförbundeti Luleå.

FÅ. Ansökningar har ökat med 15 personer jämfört med ifjol. "Vi måste komma ihåg att det är hela Norrbotten och andra delar av landet som ska försörjas. Ur det perspektivet är det inte bra siffror", säger Ewa-May Hedenström, ordförande för Lärarförbundet i Luleå.

FÅ. Ansökningar har ökat med 15 personer jämfört med ifjol. "Vi måste komma ihåg att det är hela Norrbotten och andra delar av landet som ska försörjas. Ur det perspektivet är det inte bra siffror", säger Ewa-May Hedenström, ordförande för Lärarförbundet i Luleå.

Foto: Eija Dunder

Luleå2012-07-12 06:00

Jämfört med 2011 har antalet sökande ökat med 15 personer som klickat i rutan för förstahandsval. Enligt Ewa-May Hedenström hjälper det föga.

- Det är inte många. Vi måste komma ihåg att det är hela Norrbotten och andra delar av landet som ska försörjas. Ur det perspektivet är det
inte bra siffror, säger hon.

Kämparglöd
Ewa-May Hedenström berättar att Lärarförbundets lokalavdelning i Luleå vill se en kämparglöd.

- Vi önskar att det vore större konkurrens om platserna mellan de som verkligen brinner för läraryrket. Just årskurs ett till tre behöver de bästa lärarna, det är de som ger eleverna hela grunden.

För Ewa-May Hedenström är det solklart att en stor del av problemet handlar om lönen.

- Civilingenjörsutbildningen är lika lång som lärarutbildningen, men det kan skilja 10.000 kronor i lön. Varför ska de då välja att bli lärare? Det handlar också om arbetsvillkoren. Det måste vara möjligt att ägna sig åt undervisning mer än administration.

Glädjande siffror
På raden till fyra olika ämneslärare visar rutan för förstahandssökande noll.

- Universitetet borde titta på vilka ämneskombinationer som är rimliga att jobba med. Det är olika tyngd i olika ämnen, belastningen får inte bli för tung för den som undervisar.

Erik Höglund, professor på Luleå tekniska universitet, tror att det handlar om något annat än tyngd.

- De ämneskombinationerna kanske inte prioriteras lika högt av de sökande. Det gäller att på något sätt öka attraktiviteten.

Siffrorna för grundskollärare i årskurs ett till tre, ser han dock positivt på.

- Det är ändå en uppgång och det är glädjande. Klart att det hade varit roligt om den var ännu högre men det är en positiv signal, säger han.

Gynnar dem bäst
När det gäller lärarlönen är Erik Höglund inne på samma linje som Ewa-May Hedenström.

- Ungdomarna i dag är smarta och gör val som gynnar dem bäst, om de kan få 10.000 kronor mer i lön efter en utbildning som är lika lång som lärarnas så måste det finnas starka skäl för att de ändå ska prioritera läraryrket. Till syvende och sist är det arbetsgivarna som måste erbjuda attraktiva villkor.

Sökande, förstahandsval LTU

Grundskollärare

årskurs 1 till 3: 29

Grundskollärare

årskurs 4 till 6: 15

Ämneslärare åk 7 till 9:

Musik-samhällskunskap: 0

Matematik-fysik-teknik: 1

Musik-matematik-teknik: 0

Musik-svenska: 1

Samhällskunskap-

historia-engelska: 1

Samhällskunskap-

historia-matematik: 0

Svenska-fysik-teknik: 0

Svenska-samhällskunskap: 2

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om