Sommaren är här och med den börjar nu vattenskoteråkningen ta fart i Luleås Norra hamn. Men det är inte till nöje för alla. Närboende har kontaktat redaktionen med klagomål på upplevda buskörningar och ljudstörningar, och efterfrågar vilka regler som gäller.
LÄS MER: Boende: "Snart har vi inga bullerfria zoner i Luleå"
I dagsläget finns inga fartbegränsningar i Norra hamn. Att köra snabbt i hamnen är i sig inget lagbrott.
– Det gäller alla båtar. Där skiljer det sig inte åt på något sätt. Och i princip får du vara hur ung som helst, säger Fredrik Gustafsson, stationschef vid Kustbevakningen i Luleå.
Däremot blir det ett brott om föraren kör vårdslöst och framkallar fara för andra till sjöss eller nära vattnet. Men det är svårt att komma åt vårdslösheten.
– Det ska alltid finnas ett vittne eller så ska vi ha sett det själva. Man ska vara på rätt ställe på rätt tidpunkt.
För två år sedan lyfte Kustbevakningen frågan om att införa fartbegränsningar vid en presskonferens på plats Norra hamn. Men initiativet föll då fartfrågor inte faller under Kustbevakningens uppgifter.
– Vi kan inte driva på det. Vi ska övervaka det. Sedan kan vi tycka hur mycket vi vill. Jag tycker att det vore befogat med någon slags fartbegränsning.
Det är länsstyrelsen som kan besluta om fartbegränsningar i samråd med Sjöfartsverket och Transportsstyrelsen. Vem som helst kan ansöka om att fartbegränsa Norra hamn till länsstyrelsen.
– Jag kan inte se att vi har haft några ansökningar, säger Josefine Liljenfeldt, vid länsstyrelsens rättsenhet.
Fredrik Gustafsson vädjar till sjövett och hänsyn till sjöss. Han uppmanar allmänheten att dokumentera vårdslösa förare och att anmäla det till Kustbevakningens ledningscentral (se faktarutan för nummer) eller via polisen.
Men Kustbevakningen poängterar att det finns en skillnad på störande körning och vårdslös körning – då fart och oväsen i sig inte är olagligt.
– Man kan uppleva att vattenskotrarna låter mycket. Men det ska till ganska mycket för att man ska kunna rapportera det. Vi har tidigare försökt i ett fall i Piteå, men det blev ingen framgång. Utan det är vårdslösheten vi måste åt. Det hade varit en fördel om det hade funnits en fartbegränsning, då hade det varit lättare att kontrollera, säger Fredrik Gustafsson.
Vad gäller riskerna med vattenskotrar är farkosten klart underrepresenterad i statistiken för dödsolyckor hos Transportstyrelsen.
2015, dit statistik för vattenskoterolyckor sträcker sig, omkom en person och fem skadades. Samma år omkom 30 personer i fritidsbåtsolyckor. 80 procent av de omkomna bedömdes ha haft alkohol i blodet.