Under senare år har kvävedioxidhalten i luften i Luleå centrum ökat. Per Andersson på miljökontoret säger att utvecklingen är likartad i övriga Sverige. Han förklarar det med att andelen dieselbilar ökat under senare år - dieselbilar släpper ut mer kvävedioxid än bensinsbilar.
- Att vi haft höga halter kvävedioxid i år beror också på att vi haft sträng kyla.
Per Andersson talar i det sammanhanget om hur sträng kyla skapar inversion, ett slags lock som gör att föroreningar stannar kvar nära marken.
Nu har Naturvårdsverket sedan tidigare ögonen på Luleå kommun. Anledningen är att halten kvävedioxid överskred tillåtna gränsvärden 2010. Det tvingade kommunen att skicka rapporter till Naturvårdsverket om aktuella kvävedioxidhalter.
Färre bilar
Samtidigt med det ska kommunen ta fram en åtgärdsplan för att minska kvävedioxidhalten i luften. Och det arbetar kommunen med just nu. Det handlar främst om att minska antalet bilar i centrum och att få fler att ta buss, gå och cykla till arbetet.
En färsk rapport visar att under 2011 så klarade Luleå de uppsatta målen när det gäller halten av kvävedioxid. Men för årets tre första månader är utvecklingen en annan.
- Det är omöjligt att säga hur det utvecklas under det här året - vi får vänta med en utvärdering till efter årets slut. Men helt klart måste de senaste mätningarna tas på allvar, säger Per Andersson.
Fotnot: Tidigare hade miljökontoret mätapparatur placerad på Smedjegatan. När gatan stängdes för personbilar flyttades mätapparaturen till korsningen Sandviksgatan/Trädgårdsgatan. Där har apparaturen funnits sedan den 1 februari 2011.