Hur skulle du vilja att ditt hus ser ut i framtiden?
Det var en av frågeställningarna som barn från 16 av Luleås kommunala förskolor besvarade i konstutställningen "Barns tankar om framtidens Luleå", som invigdes på tisdagen.
– Välkomna till årets, kanske viktigaste utställning i Luleå där förskolebarnen har fått fundera och illustrera deras tankar om Luleå i framtiden, säger Annica Backman, verksamhetschef Förskolan, som invigde utställningen tillsammans med ordförande för barn- och utbildningsnämnden, Emma Engelmark och sex av förskolebarnen.
Barnen hjälptes åt att klippa bandet och bjöds på salta pinnar, läsk och godis.
Kullens förskola vill se djur som kängurur, fjärilar och sköldpaddor i Luleå i framtiden.
– Jag vill att det ska finnas kängurur som knackar på ens hus, säger Dylan Olofsson, 5, som målat en skola tillsammans med Freja Marakatt, 5.
– Den här regnbågen har jag gjort. Skolan har krafter som skapar moln, säger Alva Larsson, 5.
Vad har varit roligast med det här?
– Att fundera på olika saker, säger Dylan.
Tog det lång tid att komma på något?
– Ja, jääättelänge.
– Barns tankar och inflytande behövs. De är så ärliga och spontana och mer miljömedvetna än många vuxna, säger Emma Engelmark och läser högt om ett av barnens idéer att skapa fler träd som suger till sig avgaser och gör luften renare.
En förskola hade tankar om en skola med solkraftverk på taket.
– När ni blir stora så är det ni som kommer att bestämma hur Luleå ska se ut. Har ni tänkt på det?
På Hammarens förskola hade barnen skapat "framtidens hus" med hjälp av olika material och förklaringar som "höga stegar upp till taket så att man kan kolla på utsikten och det finns skydd så att man inte ramlar ner".
Enligt en av pedagogerna var det viktigt med silverväggar och till det användes folie.
Vad har ni gjort på huset?
– Jag har hjälpt till att måla det här, säger Connor Wedegren, 5, och pekar på den svartmålade baksidan.
– Jag har gjort den här våningssängen och målat lite, säger Liv Sunninger, 6.
Judith Kindstedt, 4, hade förutom att målat den gröna ängen utanför huset och en stege, även hjälpt till att göra två hjärnor.
– Hjärnan är en tidsmaskin.
Hur menar du då?
– Den är en tidsmaskin för att man kan resa bakåt och fram i tiden, med sina tankar.
Utställningen är ett initiativ av Förskolans pedagogiska nätverk och pågår till 12 maj.