Hockeyarenan växer - sakta men säkert
Den som väntar på en fullvärdig hockeyarena i Luleå, väntar aldrig för länge. Coop Arenas nya, större skelett börjar ta form.
NY LÅNGSIDA. Den så kallade norra långsidan kommer att förändras mycket till skillnad från den södra långsidan som i princip kommer att vara som i dag. Den norra långsidan kommer bland annat att innehålla 18 nya loger, ny rejäl pressläktare, flera omklädningsrum, bland annat för A-laget, med mera.
Foto: Andreas Wälitalo
Taket höjs med fyra och en halv meter, kortsidan utan läktare och norra långsidan byggs ut. Ett nytt huvudplan - samma plan som dagens restaurang ligger på - blir det som sagt också. Dagens kortsida utan läktare kommer bland annat att rymma en ståplatsläktare för 800 personer, fyra stora konferenslokaler, en stor mingelyta där så kallade barstolar (cirka 20) i en lounge kommer att säljas per säsong (en plats kostar cirka 20.000-25.000 kronor). Från dem kommer man att ha utsikt över rinken och kunna följa matchen. Utanför konferenslokalerna blir det också en rejäl läktare för funktionshindrade. Vidare blir det en ny fin pressläktare på norra långsidan, över lag många fler toaletter (varav många för kvinnor), fler kiosker, tre barer till och ett till kök (satellitkök) som ska försörja fler matgäster. Fina omklädningsrum
Det blir också nya fina omklädningsrum för A-laget, bortalaget och A- och B-juniorer och samlingsrum för A-laget bakom den norra långsidan och överlag blir det bättre förrådsutrymmen och utrymmen som senare vid behov kan byggas om till omklädningsrum. Däremot görs inget på den andra kort- och långsidan där sittplatser och ståplatser blir kvar som i dag, bara några små justeringar. Bland annat kommer tv att ha ett nytt, större utrymme på den södra långsidan. - Det blir totalt sett en mycket värdig arena och ett hockey-center som, tror jag, saknar motstycke i landet. Vi får inte glömma att vi har fyra ishallar på samma område och den nya arenan med mycket kommersiella ytor blir hjärtat i den, säger Peter Jidström. Ett ekonomiskt lyft
Ekonomiskt kommer det att bli ett lyft för klubben. - När vi får ut full effekt av den kommer vi förhoppningsvis att gå från 80 miljoner över 100 miljoner kronor i omsättning. En nya arena är ett måste för oss om vi överhuvudtaget ska hänga med ekonomiskt. Vi hoppas att vi kan arrangera andra evenemang än ishockey i den och att företag och andra arrangerar konferenser och konvent och så vidare, säger Peter Jidström. Ekonomiska lättviktare
Men Luleå Hockey kommer även fortsättningsvis att tillhöra de ekonomiska lättviktarna i elitserien. Klubbens A-lagstrupp kostar denna säsong cirka 28,5 miljoner kronor att jämföra med exempelvis Frölunda vars A-lag kostar 55-60 miljoner kronor. - Arenan är en förutsättning för att kunna konkurrera med de riktigt stora klubbarna med löner. De största klubbarna som Frölunda och några till betalar i dag kanske dubbelt så mycket för A-laget som vi. Så stor är skillnaden. Men här har vi en riktigt god stämning i laget och kommunikation i föreningen. Det märks att spelarna trivs i Luleå och i den atmosfär vi har här. Dessutom är det en mycket bra miljö att som hockeyspelare utvecklas i, säger Peter Jidström.
Nya Coop Arena Ägare: Luleå kommun. Publikkapacitet: Cirka 6.000 (varav cirka 5.000 sittande). Antal plan: 5. Kommersiella ytor: 5 barer, 1 restaurang, 2 lounger, 30 (varav 18 nya) loger. Samtliga är uthyrda och hyrs ut två eller tre år (de kostar cirka 20.000-25.000 kronor per stol). Antal kiosker: 5 kiosker. Kostnad ombyggnation/renovering: Cirka 186 miljoner kronor. Byggklart: Stora delar under kommande säsong 2009/2010. Allt klart inför säsongen 2010/2011.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!