Hit går Botniabanans pengar

Avbryt bygget av Botniabanan och lägg pengarna i Stockholm!
Svenskt Näringsliv talar om för regeringen vad som är bra för Sverige och handelskamrarna i landets bägge ändar reagerar.
? Stockholms intressen förväxlas med Sveriges, säger Jonas Lundström.

LULEÅ2003-12-13 06:30
Norrbottens handelskammares VD har sin kollega i Sydsvenska handelskammaren, med på kritiken. Svenskt Näringsliv klipper nämligen av rader av projekt utanför Stockholm och Sydsverige drabbas.<br> ? Det här är fullständigt befängt. Svenskt Näringsliv här hos oss har tagit avstånd. Vi har ett otroligt centralistiskt system i dag. Det utgår ifrån Stockholm och är färgat av att Stockholm är Sverige, säger Stephan Müchler, VD i Sydsvenska handelskammaren för Skåne och andra delar i Sydsverige.<br>Han propagerar för att först göra upp om penningramarna och sedan släppa frågorna från nationsnivån.<br> ? Vi skulle ha ett system med stor frihet för regionerna att resonera om hur man ska disponera pengarna. Regionerna känner till det här bättre. Här nere har vi till exempel fått veta att en för vår region viktig väg på dansk sida, kring Helsingör, ska åtgärdas 2007?2008. Men i Stockholm finns dålig kunskap om hur det ser ut i Danmark. Polen och Tyskland, säger Stephan Müchler.<br>Det började med det brev till regeringen som Svenskt Näringsliv och medlemsorganisationen Transportindustriförbundet skrivit. Regeringen beslutar snart om mångmiljardsatsningar över tid. Här gäller det att påverka.<br>?När investeringsplanerna för 2004?2015 nu ska fastställas måste resurserna prioriteras och användas där de bäst gör nytta. De stora trafikstråken måste ges en framträdande plats?, heter det i brevet.<br>Organisationerna pekar ut vad som inte bör bli av eller senareläggas:<br>nn Botniabanan och Ådalsbanorna. ?Dessa projekt måste senareläggas till de delar som ännu inte är byggda på grund av extrema kostnadsfördyringar.? Nu är Botniabanan planerad att bli klar 2008?2009.<br>nn Tunneln genom Hallandsåsen. <br>nn Citytunneln i Malmö.<br>nn Blekinge Kustbana. <br>nn Öxnered?Göteborg.<br>nn Stångådalsbanan/Tjustbanan.<br>Svenskt Näringsliv propagerar i stället för Nordiska triangeln, järnvägsnät mellan huvudstäderna. Vidare åtgärder kring Stockholm, Göteborg och Malmö. Det bör också satsas kring järnvägsnavet Hallsberg, för bättre flöde, bland annat genom att färdigställa dubbelspår Hallsberg?Mjölby. <br>E 4 bör byggas ut till motorvägsstandard. Största flaskhalsen är förbi Stockholm, men ett flertal ytterligare flaskhalsar bör rymmas i planen. E 6 norr om Göteborg, E 18 och E 20, Europavägen mellan landets två största städer, måste få ökad standard. Även övriga Europavägar behöver upprustning, liksom riksvägarna 40, 45, 67 och 70.<br>Inte enbart Stockholm, alltså, men Jonas Lundström finner enkelspårighet.<br> ? Det här är ett tydligt exempel på hur trångsynt det blir när du förlägger administration och byråkrati till ett ställe. Ett exempel på misstag när man centraliserar alltför hårt. Här manifesterar alltså hela nationens näringsliv mot andra delar, konstaterar han.<br>Samstämda i allt är inte handelskamrarnas företrädare. Stephan Müchler får frågan om Norrbotniabanan bör byggas.<br> ? Säg att den kostar 15 miljarder. Jag tror att ni skulle använt pengarna till annat om ni fått 15 miljarder och fått avgöra själva. Till vad vet jag inte. Fast nu blev det politiskt möjligt med Norrbotniabanan, säger han.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om