Den Avanbördige Kjell Nordström var den som 1979 tog emot det första Viggen till F-21 när det var dags att byta ut Draken. Kjell var ansvarig för att skola om piloterna till detta nya moderna underverk till flygplan.
– När Viggen kom var det ett enormt kliv fram teknologiskt, tidigare var allt mekaniskt men Viggen var ett system med mycket datorer. Fast idag är det väl mer dataminne i en telefon än i Viggen, berättar han.
Han minns att det var en spänd och glad stämning på F-21 när Viggen skulle komma. Det var ett stort steg att ta för piloterna men bra förberedelser och simulatorträning gjorde att det hela gick väldigt smidigt.
Även den nuvarande divisionschefen på F-21, Carl-Johan Edström, hann med att flyga Viggen innan den togs ur tjänst 2005.
– Det är ett törstigt plan, med efterbrännarkammaren igång kunde den dra 660 liter per minut. På åtta minuter kunde man tömma tanken, säger han.
På plats för att fira Viggen fanns även Lars Hallberg som haft en hårresande upplevelse med planet 1981.
Dagen innan en planerad flyguppvisning övade han programmet i luften när något gick fel med planet och det störtade ner i vattnet utanför Rödkallen. Som tur var hann han skjuta ur sig ur planet.
– Kungen var ju tyvärr på plats i Luleå men jag pallrade mig ändå till F-21 dagen efter olyckan och fick till slut träffa honom. Men jag hade så rackarns ont i ryggen efter att ha skjutit ut mig, säger Lars Hallberg.