Hiphop för alla
Yo! Från och med nu på lördag och ända fram till den 22 oktober invaderar hiphop-kulturen museet i Luleå. Entréen är fri och gruppen bakom utställningen; projektledaren Henrik Ygge, curatorn Klas Granström och utställningsproducenten Johanna Blylod, hoppas att nya besöksgrupper via utställningen hittar till museet.
- Men när jag fick erbjudandet att vara med och plocka fram material till och skapa den här utställningen, så tyckte jag att det lät så attraktivt att jag aldrig ens övervägde att tacka nej. Hip hop är en av västvärldens största kulturer och som jag ser det kan vem som helst bli en hip hop-are.
- Den största fördomen är ju att det här bara är något som 14-åriga grabbar i stora och säckiga byxor sysslar med. Men det är ju något vida mera än så.
I utställningen, som främst härbärgeras i ett rum omedelbart till vänster om museets huvudentrée, bryts hiphop-kulturens olika divisioner ner till sina ursprungliga enheter. DJ-ing, rap, graffiti och breakdance. I samband med vernissaget på lördag kommer det för övrigt att anordnas just breakdance och även live-musik.
Ursprunglige hiphoparen
Något som detta har nog aldrig museet varit med om tidigare. Men delvis parallellt med den här utställningen äger också en utställning med Erling Johansson rum. Och han kan ju, utan större besvär beskrivas som en av de mera ursprungliga norrbottniska hiphoparna och rap artisterna (de som har sett hans experimentella kortfilmer vet exakt vad jag åsyftar).
Utställningen är interaktiv så till vida att man kan trycka på knappar om önskad musikinriktning och sedan lyssna på just den, i museets mp3-spelare. Man kan också följa hiphopens utveckling och jämföra med de artister som influerat hiphop-artisterna.
Och så finns det en slangordlista (där Klas Granström berättar att ordet "juica" betyder "dricka alkohol" och skapades i Luleå), en stor tecknad Hip hop-fauna av Rocky-tecknaren Martin Kellerman samt expressivt slagkraftiga graffitimålningar på väggarna, utförda av bland annat konstnären Pierre Johansson.
- Jo, det var en stor utmnaning att få uppdraget att göra dem, säger han.
Fördomstest
- Jag gjorde dem på några helger och jag har försökt uttrycka hiphop-ens tankar och historia i dem. Själv är jag väl inte riktigt någon hiphopare längre. Men jag lyssnar ju på musiken och sympatiserar med vad kulturen står för.
Det finns också ett fördomstest på en väg, angående hiphop-kulturen. Och Johanna Blylod svarar på vad den största fördomen enligt henne är:
- Att det bara skulle handla om kvinnoförtryck. Det är något mycket mera än det. Det har jag fått lära mig själv också.
Som sagt var:
Yo!
Från och med lördag, på museet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!