Ett 30-tal personer, mest äldre, besökte informationsmötet om utvecklingen av Hertsön som bostadsområde. Först ut var Jan Unga från kommunens utvecklingskontor.
- Här finns ett engagemang som ingen annan stadsdel har, ni jobbar som i byarna där man bryr sig om sin omgivning. Kan det bero på att så många bybor flyttat hit? Jag misstänker att det har med mångfalden av människor att göra, smickrade Jan Unga, inledningsvis.
Bostadsrätter fattas
I framtidsvisionen för Luleå kommun har tjänstemännen tittat närmare på samtliga stadsdelar, på Hertsön konstaterar de, är 53 procent av bostäderna hyreslägenheter, resten villor.
- Det behövs en blandning med en annan typ av ägande, säger Jan Unga samtidigt som han slår fast att det är bostadsrätter som behövs.
Alla var dock inte med på noterna, en kvinna hävdade bestämt att bostadsrätter inte var något för Hertsön.
- Vem skulle ha råd att bo i dem, undrade hon.
Jan Unga påminde om att Hertsön består av lika delar låg- och höginkomsttagare, det vill säga, 20 procent av vardera sorten.
En annan kvinna påpekade att många som bott i villa tidigare och som vill flytta kanske inte vill bosätta sig i en lägenhet.
Badstrand på Hertsön
Vidare pekade Jan Unga på att Hertsön behöver växa när det blir 10.000 fler Luleåbor, alternativet för stadsdelen är att bygga ut Hertsöheden, därefter den östra delen.
- Det man kan sakna här är närheten till vattnet, vi behöver titta på hur man ska skapar det. Till 2020 så har vi föreslagit att man ska göra Kalvholmen till naturreservat för att värna om möjligheten till ett bra friluftsliv och hitta oaser där man kan andas ut.
Kommunen ser även över biten med resor och transporter. Där konstaterar tjänstemännen att fler måste åka kollektivt, allt för att minska biltrafiken. Gång- och cykelvägar på Hersön måste bli fler, i dag finns det fler som har mer än 400 meter till en busshållplats.
- Det vill gata och trafik ändra på.
Peder Enoksson, projektledare för ombyggnationen av Hertsö centrum fanns också på plats. Han berättade om vad som händer härnäst när etapp tre kör igång.
- Svedjevägen ska smalas av så att det blir en gång- och cykelväg som kan möta upp den från kyrkan. Hela centrum ska hägnas in av en gång- och cykelväg.