Herr Punttila tar plats på scen

På lördag är det dags för årets helt säkert allra mest efterlängtade premiär hos Norrbottensteatern.
Herr Punttila och hans dräng Matti.
Av Bertolt Brecht.
Regi: CO Evers. Medverkande: Sven Wollter, Nicholas Olsson, Gloria Tapia, Sara Arnia, Mats Pontén, Mikael Odhag, Malena Hallerdt, Margareta Gudmundsson, Karl Levander, Görel Särs (även musikansvarig).
Det följande är utdrag från två dagar av repetitionerna med pjäsen. Närmare bestämt torsdagen den 29/1 och fredagen den 30/1 ? de 26:e och 27:e repetitionsdagarna av totalt 43 stycken. Replikerna är helt autentiska och återgivna för att i någon mån erbjuda en inblick i den pågående kreativa arbetsprocessen. Repetition pågår, alltså. Men på lördag är det premiär.

LULEÅ2004-02-17 06:30
torsdag 29/1:<br> ? Jag tror det där var skitbra ? eller va? Micke?<br> ? Man såg ju den där tanken hur tydligt som helst.<br>Säger Sven Wollter, med en spritflaska i sin ena hand, där han står på scenen och talar med kollegan Mikael Odhag som i rollen som kypare just har haft ett meningsutbyte med Wollters herr Punttila.<br> ? Fast vi prövar detta igen. Och så var det detta med pengarna ? vad är det dom håller på med och vad är det jag själv håller på med? Kan jag få tillbaka pengarna igen?<br>Regissören CO Evers lämnar sin plats i salongen och går upp på scenen. Han talar lågmält med skådespelarna och förmedlar sedan ett förslag av Nicholas Olsson, i rollen som drängen Matti, att Sven Wollter ska hämta de pengar som det rör sig om från ett bestämt ställe.<br>Så gör man. Men man bestämmer sig också för att köra om hela sekvensen en gång till. I en följd.<br> ? Är det bättre pengar på gång nu? Det är jävla viktigt, tycker jag. Så att man får en rejäl och tydlig bunt att jobba med. Så det syns!<br>Säger Sven Wollter. Och tillägger, på skoj:<br> ? Eller ska vi köra med Euro?<br>Och så fortsätter han:<br> ? Jag skiter i det här. Dom får fixa nya sedlar. Ett ögonblick, förresten: jag ska bara göra några mindre sedlar!<br>Efter att på detta sätt ha laddat upp och förberett sig för scenen i fråga griper Sven Wollter manuset ? och spritflaskan ? och sätter i gång.<br>Ett visst besvär med att öppna själva flaskan fixas av Mikael Odhag. Och så fäller Sven Wollter repliken:<br> ? Som första klunk dricker jag alltid så lite att jag kan spotta ut det.<br>Och frågar därefter:<br> ? Är du nöjd, Mikael?<br>Och sedan:<br> ? Då går vi vidare då!<br>CO Evers ropar in flera skådespelare på scenen. Margareta Gudmundsson kommer och placerar en bindel över Sven Wollters panna. Malena Hallerdt ansluter sig, liksom Görel Särs med sitt dragspel. Mats Pontén och Kalle Levander också.<br> ? Då så: varsågoda! säger regissören Evers jovialiskt.<br>Husan Malena Hallerdt aviserar att prosten och häradshövdingen (Levander och Pontén) har kommit för att hälsa på herr Punttila.<br> ? Jag har huvudvärk och tror att jag kommer att få lunginflammation. Jag vill inte se dem! säger den fyllsjuke Punttila bistert.<br>De bägge kommer in i alla fall.<br>Punttila skyller sitt tillstånd på spriten och lovar att krossa varenda flaska som fortfarande finns i huset. Dock föreligger det ändå en viss tveksamhet angående denna radikala metod.<br> ? Du är ett nedbrytande element, säger Punttila till Matti. Och sveper en snaps.<br>Därefter, till de övriga på scenen:<br> ? Stå inte och titta på mig som vår Herre tittade på Petrus!<br> ? Ut härifrån, dvärgfolk!<br> ? Ni är småaktiga och utan fantasi!<br>?Hämta snickaren!? beordras det plötsligt. Men till sist anses detta ändå inte som helt nödvändigt.<br> ? Det värsta är att jag måste slå en båge nu. Det tar mig ungefär 45 sekunder, om det går som det brukar, säger Sven Wollter filosofiskt och lämnar scenen för detta akuta ärendes skull.<br>På scenen står en bokhylla ställd ovanpå en annan hylla och diverse andra möbler, inpassade intill varandra. Bygget är några meter högt och Nicholas Olsson klättrar i väg upp på det.<br> ? Det knakar! ropar Malena Hallerdt från salongen.<br>Och sätter sedan händerna framför ansiktet.<br>Sven Wollter kommer tillbaka in på scenen och klättrar även han upp i möbelbygget. Sätter sig på en stol högst uppe. Det hela ser helt livsfarligt ut. Men det går bra och när det anses som klart kommer både Olsson och Wollter ner. Alldeles oskadda.<br>Nu bär det av upp till teaterns ljudstudio, där Urban Wirén ska spela in diverse bakgrundsljud som ska användas i olika sekvenser. <br> ? Raj, raj, raj, rajdi, rajdi, raj, raj, sorlar alla och Görel Särs faller in med sitt dragspel.<br>CO Evers vevar med armarna och säger att det är bra och undrar om Sven Wollter möjligtvis kan tänka sig att waila också?<br> ? Vad är det? undrar Wollter.<br>Det sorlande och rajrajande sällskapet ska föreställa berusade och CO Evers vill gärna att de ska rajraja ännu en gång. För fullständighetens skull.<br> ? Och nu ska ni vara väldigt berusade!<br>Och visst rajrajrajar skaran ännu mera. Och med några grader starkare berusning också. Det här är musik och sorl som ska spelas upp redan innan ridån dragits undan och spelet ännu formellt har startat.<br>Nu utförs olika röstprov och Sven Wollter ombeds att säga ?och allt sånt prat om kärlek undanber jag mig, det är bara ett annat ord för svineri och det tål jag inte här på Punttila? och gör det. I olika röstlägen.<br>Dagen avslutas med att Görel Särs spelar en vemodig solo-jenka på sitt dragspel.<br>FREDAG 30/1:<br>Klockan är cirka 13.35 och eftermiddagsrepetitionerna startar med att det dansas tango och att herr Punttila går i närkamp med en mast.<br> ? Undan och ur vägen med dej, din förbannade mastjävel! Och rensa gatorna i Tavastland, för här kommer herr Punttila och ska fram!<br>Sven Wollter får frågan om allting är bra, när han ett ögonblick stannar upp och ser tankfull ut.<br> ? Nej då, det är bara bra. Jag är mitt inne i mitt textarbete, så då snurrar det på så här.<br>Sedan friar han till apotekerskan (Görel Särs) och så kommer Sara Arnia in med en hink och ska mjölka.<br>Herr Punttila befinner sig ute på en berusad friarstråt. CO Evers står och pratar med Maggan Gudmundsson och Görel Särs. Malena Hallerdt, Sara Arnia och Mats Pontén sitter tillsammans på scenkanten. Sven Wollter står vid en trappa och läser ur manus.<br> ? Vad säger ni tjejer? undrar Wollter försynt.<br> ? Jättebra! svarar de. <br>Unisont.<br> ? Bra, vi gör så tills vi kommer på något bättre, fortsätter Wollter.<br> ? När jag inte snubblar på orden så mycket som jag gör just nu. Det är så mycket som trängs inne i huvudet nu och utrymmet där blir ju, med årens lopp, bara allt mindre!<br> ? Jo, jag vet att vi är på teatern nu, men även där är det ju en viss logik ibland. Inte minst när det gäller Brecht.<br>Och så upptäcker Wollter att han har blandat ihop två repliker och ursäktar sig. Med ett leende.<br>Så kommer Mats Pontén, i rollen som kodoktor, in från höger. Iförd nattrock och nattmössa.<br> ? Jag behöver snaps till 90 kor, min lilla rulti pulta ? säger jag inte så här? undrar Sven Wollter men sufflösen Malin Buska korrigerar honom:<br> ? Nej, det är lite senare som du säger det.<br>Och så meddelar Sven Wollter att han ämnar pröva en annan sak nu och hur var det nu med sceneriet och ..?<br>Som sagt var: några nedslag från repetitionsarbetet med Herr Punttila och hans dräng Matti.<br>Från och med lördag går det alltså att ta del av den fullständiga versionen av pjäsen. Här handlade det bara om stickor ur en helhet.<br>Fast förstås: nog så viktiga sådana.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!