Hemtjänsten stämplar in

Hemtjänsten inför stämpel-klocka hos vårdtagare.
Första ut är Bergnäset.
? Nu kan vårdtagare, anhöriga och personal se att de äldre får den tid och hjälp de behöver, säger Elin Suup, arbetsledare under sommaren.

LULEÅ2003-07-23 06:30
Tanken är att stämpelsystemet ska införas inom hela hemtjänsten i Luleå. Hittills har det bara använts på Bergnäset. Till hösten börjar andra hemtjänstgrupper införa stämpeluret och våren 2004 ska det finns i hela kommunen. <br>En av de 13 hemtjänstassistenterna på Bergnäset som nu använder sig av systemet är Anna-Lena Svensson. Så fort hon kommer hem till en vårdtagare ska hon stämpla in sitt personliga kort i stämpelapparaten. Den är liten och ser ut som en telefonsvarare. Samtliga 39 vårdtagare på Bergnäset har en stämplings-apparat hemma.<br>Börjar sitt pass<br>Därefter börjar Anna-Lena Svensson sitt arbetspass och gör det hon ska hos vårdtagaren. <br>När arbetstiden är slut, stoppar hon in kortet igen, trycker in koder för vilka sysslor hon har gjort och knappar sedan ut sig.<br> ? Vårdtagaren eller hemtjänstpersonalen kan sedan gå tillbaka och se vad som gjorts de senaste fem besöken. Hemtjänstassistenterna kan till exempel se om en vårdtagare redan har fått tvättat eller om de ska göra det. Tidigare gavs informationen muntligt och skriftligt. Det här är ett säkrare sätt att få rätt information, säger Elin Suup.<br>Varje dag när personalen har gjort sina arbetspass färdiga hos vårdtagarna åker de tillbaka till lokalen och tankar ner dagens information. <br>Personlig bekräftelse<br>Då ska de också personligen bekräfta att den information de gett är riktig. Har något stämplats in fel under dagen kan de skriva en kommentar om det. <br> ? På det här sättet kan vi också se om det är beslutat om för lite tid hos någon vårdtagare eller om han eller hon kanske inte behöver så många timmar som det från början var tänkt. Det är en viktig ekonomisk fråga för vårdtagaren som betalar för tjänsterna, säger Elin Suup.<br>Fungerar bra<br>Hittills har utvärderingen av det nya stämpelsystemet som kallas ?Smith? och som står för Smart information teknologi i hemtjänsten, visat att det fungerar bra. En del av personalen har dock tyckt att det är krångligt. Det kan vara svårt att komma i håg att ta med sig kortet, att på en gång stämpla in vid ett besök när apparaten kanske sitter längst inne i vardagsrummet, att stämpla in nattetid och kanske störa vårdtagaren som sover eller att rent tekniskt tanka över informationen efter dagens slut. <br> ? Av de äldre har jag bara hört positiva saker. Ingen tycker att apparaten står i vägen. Syftet är framför allt att ge information om vilken hjälp vårdtagarna får, säger Elin Suup.<br>Chefen positiv<br>Chefen för hemtjänsten i Luleå Eva-Lena Holmqvist är positiv till stämpeluret.<br> ? Vi vet att brukaren och anhöriga är angelägna om att få veta att vi utför den service och omvårdnad som det finns beslut om. Det här är också ett sätt för hemtjänstgruppen att diskutera arbetsfördelning och tillsammans fördela arbetstyngden, säger hon.<br>Facket Kommunal har inte haft någon särskild synpunkt på införandet av stämpeluret. Parterna är överens om att Smith-systemet ska införas.<br>katarina.karlsson@kuriren.com<br>0920/376 23
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om