Hemtjänsten missade maten

En person med hemtjänst fick inte sin mat levererad och varor köptes inte in, enligt en anmälan.Socialstyrelsen kräver besked om hur Luleå kommun ska bättra sig.

Luleå2010-12-23 06:00

Socialstyrelsen har redan tidigare uttalat brister och fått svar av kommunen. Det svaret var inte Socialstyrelsen nöjd med utan har återkommit kring fallet.

Det började med att en anmälare klagade på socialtjänsten i Luleå. Det gäller hur en person med beviljad hemtjänst behandlats under viss tid.

Leveranser av färdiglagad mat har inte utförts.

Inte heller har varor levererats.

Socialnämnden i Luleå kommun gjorde en utredning som visade på allvarliga missförhållanden. Den berörde hade inte fått den tillsyn och omsorg som beviljats. Orsaken, enligt utredningen, var att personalgruppen ändrat arbetstider och besök hos enskilda och enhetschefen fick inte veta detta. Rutiner har därefter setts över.

Inte ordnat
Dokumentation om händelser av betydelse saknades. Hemtjänstinsatserna har inte fungerat i juni/juli i år.

Missförhållanden uppmärksammades i och med att anmälan kom, sades det i kommunens utredning.

Det Socialstyrelsen då gjorde var att konstatera brister. Dels gällde det personalkontinuiteten. Dessutom konstaterades brister kring rapportering av fel och hur information om enskildas behov fördes vidare. Det brast också kring löpande dokumentation.

Det här har Luleå kommun tagit till sig men Socialstyrelsen är alltså inte nöjd.

Kommunens utredning visade inte vilka konsekvenser missförhållandet fått för den enskilde.

Utebliven hjälp med maten har pågått under längre tid.

Personal hade inte reflekterat över och rapporterat om sådana här saker eller gjort lex Sarah-anmälan.

Kommunen avkrävs att före mitten av februari redogöra för hur fel och brister identifieras. Ansvaret för samarbetet kring informationen måste klargöras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om