Under Black Friday och inför jul passar många på att fynda på nätet. Det innebär bråda dagar för de som levererar paket och kunder ombes ofta hämta ut sina paket så fort som möjligt. Som regel finns paketen kvar i sju dagar, sedan skickas de tillbaka.
På Kioskpiraten arbetar Ella Andersson. Hon berättar att antal paket är det dubbla just nu jämfört med resten av året men att det lugnar ner sig kring jul och nyår. Många postombud har förhållandevis små utrymmen att förvara paketen på. Inte på Kioskpiraten, här finns utrymme för extra hyllor men för personalen blir det fler och en del tunga lyft.
– Det blir extra av allt, både hyllor, paket och lyft, säger Ella Andersson.
Svensk handel beräknar att andelen konsumenter som e-handlar stigit från 67 till 71 procent från förra året. Att allt fler handlar på nätet håller ägaren Håkan Nedlund med om.
– Jag skulle vilja påstå att det är 20 procent mer paket nu än innan covid, säger han.
Något som både gläder och bekymrar.
– Konsekvensen från pandemin är att alla, även de äldre, lärt sig beställa från nätet. Tänk om alla handlade lokalt, säger Håkan Nedlund.
På Coop Loet i centrala Luleå arbetar personalen med pakethantering från morgon till kväll.
– Det är ganska smockat med paket från Black Friday och tiden fram till jul, säger Fanny Karlsson, butikschef.
Hon berättar att de får paketleverans sex dagar i stället för fem, och ibland uppmanas kunder på sociala medier att hämta sina paket så snabbt som möjligt.
– De flesta är medvetna om att det är mycket paket i omlopp och hämtar sina paket ganska fort.