Hektisk tid för Erik Jönsson på varvet jobbar på högvarv

Det är mycket nu. För Erik Jönsson och alla andra som jobbar med båtar stundar en minst sagt hektisk tid. Nu ska allt fixas innan det är dags för sjösättning.

SYMASKIN. Sedan en tid tillbaka har Erik Jönsson en syateljé på övervåningen till verkstaden. Så nu kan han laga segel, både stora och små.

SYMASKIN. Sedan en tid tillbaka har Erik Jönsson en syateljé på övervåningen till verkstaden. Så nu kan han laga segel, både stora och små.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2010-04-19 06:00
Ända sedan han var liten har båtar varit Erik Jönssons stora intresse. Det började med jollesegling och sedan har det fortsatt med större båtar. Då han var 20 år gammal började han jobba vid dåvarande Luleå motortjänst ute på Granudden. Där lagade han båtmotorer och snöskotrar.Kalle Wallgren
Några hundra meter bort hade legendariske båtmannen Kalle Wallgren sitt företag, Norrlandsplast AB. Där byggde Wallgren under två år den stora och omskriva brigantinen Mary Ann, en kopia av den första båten som byggdes på Oscarsvarv i Luleå 1838. - Nästan varje lunchrast gick jag över och kollade på bygget. På det sättet lärde jag känna Kalle Wallgren. Han pratade om att pensionera sig och jag blev erbjuden att köpa hans företag och på den vägen är det, säger Erik Jönsson.Tufft många gånger
Det här var 1995 och han var endast 25 år gammal. Han hade noll erfarenhet av att vara egenföretagare och fick lära sig allt från grunden. - I början hjälpte min farsa mig en hel del. Visst har det varit tufft på många sätt, men jag har aldrig ångrat att jag köpte företaget, påpekar han.I dag heter företaget kort och gott NP Marin och verksamheten har sakta men säkert vuxit. Det är full snurr året om, men givetvis är det extra hektiskt under våren. På vintern handlar det mest om lite större reparationer, exempelvis att laga segelbåtar som gått på grund. 200 båtar väntar
På varvet ligger det cirka 200 båtar och väntar på att isen ska gå så att de kan sjösättas. Innan de sjösätts kan det vara en hel del som behöver fixas. Vissa gör det själv och andra tar hjälp av Erik Jönssons företag.- Innan 1 maj ska alla stora jobb som måste göras inomhus vara klara. Sedan kan man vara ute och jobba, fixa ankarspel och annat, berättar han och erkänner att det kan bli långa dagar i maj och juni.Sedan några år tillbaka står en stor kran ute på varvet på Granudden. Kranen används vid sjösättningen av båtarna och givetvis då de ska upp på hösten.- Kranen har verkligen blivit en riktig höjdare för mig. Investeringen kostade sammanlagt närmare 800.000 kronor, men har varit en bra investering och underlättat arbetet, påpekar han.- Vi har också många som bor söderut och som har sina båtar här. Många av dem beställer sjösättning då de börjar semestern i början av juli. Sedan plockar vi upp båten då de åker hem i början av augusti, så kranen används nästan hela sommaren, fortsätter Erik Jönsson. Semesterräddare
Jobbar man med båtar får man ha många strängar på sin lyra. Ena stunden handlar det om att fixa trasiga hjulaxlar för att en stund senare sätta sig vid symaskinen och laga ett segel. På övre våningen har han sedan en tid tillbaka en egen syateljé. - Då jag började kunde jag knappt trä in tråden i nålen. Nu har jag gått kurs i Stockholm och lärt mig hur maskinen fungerar. Men jag vill inte kalla mig segelmakare, utan brukar säga att jag är semesterräddare, påpekar han.
Sedan åtta år tillbaka jobbar han inte längre ensam i lokalen. Christer Johansson, som driver Granuddens marin- & motorservice, har hyrt in sig och de två kompletterar varandra. Under de här 15 åren som han drivit företaget har han märkt av ett ökat båtintresse i Luleå. - Jag tror att det beror på kommunens skärgårdssatsning. Folk kommer ut i skärgården och ser båtlivet och det i sin tur skapar ett sug efter att skaffa båt, säger han. Schelinkryssare
Själv är han en inbiten seglare och har en schelinkryssare som faktiskt Kalle Wallgren byggde i Karlsvik 1971. På vintern seglar han isjakt.- Jag brukar säga att segelbåten är mitt gesällprov. Där har jag gjort allt man inte får göra i andras båtar, säger han och skrattar.Nu blir det inte så mycket seglande eftersom det inte går att ta någon längre sommarsemester för en som jobbar med båtar. Dessutom har han två barn, fyra och sju år gamla, som är i minsta laget för några längre segelturer.- Men förra sommaren var vi faktiskt ute och seglade en hel vecka med barnen och det gick bra, säger han.Expansionsplaner
Då det gäller framtiden har han vissa expansionsplaner. Han har efter många turer lyckats köpa loss mark av kommunen så att han kan utvidga verksamheten och få plats med minst 100 båtar till.- Men jag vet faktiskt inte hur jag ska göra, jag vill helt enkelt inte bli för stor. Det är viktigt att behålla den rätta kundkontakten och veta vad både kunderna och deras båtar heter. För det är farligt om man tappar den personliga servicen och kunderna bara blir ett nummer, avslutar Erik Jönsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!