Hastigheterna sänks i hela länet
Trots högljudd kritik har Vägverket beslutat att genomföra långtgående hastighetssänkningar i hela Norrbotten. Genom dessa åtgärder hoppas man att mindre än ett liv per år ska kunna skonas genom att trafiken blir säkrare.
För några veckor sedan anordnade Kommunförbundet i Norrbotten och länsstyrelsen en gemensam presskonferens där man i princip sågade Vägverkets förslag vid fotknölarna.Kritiken har gått ut på att Vägverkets norra region har tagit fram ett kantigt förslag som inte tar hänsyn till specifika norrbottniska förhållanden som avstånd, geografi och arbetspendling.Sämre vägar i norr
Förslaget har dessutom fått kritik för att inte ta hänsyn till den glesa trafiken på många norrbottniska vägar, till moderna bilars krocksäkerhet och till medborgarnas behov och önskemål.Fast flest smällar har Vägverkets regionala företrädare fått för att man inte lyckats klösa fram pengar till vägstandardhöjande åtgärder i stället för att sänka farterna.- Vi har sämre vägar i Norrbotten och Västerbotten än i övriga Sverige, säger Per Eriksson, projektledare med särskilt ansvar för de nya hastigheterna.Vägfokus
Eriksson menar att man jobbar för att få större anslag till underhåll men att det är regeringen som inte öppnar börsen. Nu är det i alla fall bestämt vilka hastighetsgränser som ska gälla på de norrbottniska vägarna i framtiden. - Trafikanterna är väldigt fokuserade på vägen. Vi är tvungna att ta hänsyn till hela trafikmiljön.
Fotnot: På tre sträckor har Vägverket delvis lyssnat på kritikerna. Väg 95 mellan Vittangi och Masugnsbyn får behålla 90 km/h. På väg 99 mellan Pajala och Övertorneå får man i dag köra 110 men om två veckor är det 100 som gäller. Här hade Vägverket tänkt sänka till 90. Mellan Jokkmokk och Boden nöjer man sig med att sänka från 110 till 100, inte 90 som det först var tänkt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!