Hasafot till Scandinavium

I kvälls tas hockeyarenan Scandinavium i Göteborg över av skoterraggare, lappdjävlar och lulehasa-fötter. Luleås hemvändarkampanj prövar nya grepp. - Det kommer nästan 200 presumtiva hemvändare, säger Jörgen Eriksson, utvecklingschef på kommunen.

SÄLJER LULEÅ. I kväll kommer Jörgen Eriksson och andra från Luleå försöka övertyga före detta luleåbor i Göteborg att återvända hem. Detta sker före och under Luleås match i Scandinavium.

SÄLJER LULEÅ. I kväll kommer Jörgen Eriksson och andra från Luleå försöka övertyga före detta luleåbor i Göteborg att återvända hem. Detta sker före och under Luleås match i Scandinavium.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-10-30 06:00
I dag satsar Luleå på Göteborg. Med hjälp av Luleå hockey och ett uppbåd från residensstaden ska exilnorrbottningar förmås vända tillbaka till hemtrakten.Bakom kampanjen står Luleå kommun, Luleå universitet och norrbottniska företag, bland andra SSAB.Den senaste tiden har flytthem-kampanjen annonserat i Göteborgsområdet. Via annonser har "skoterraggare?, lappjävul? och lulehasafot?" uppmanats att anmäla sig i Luleå kommuns hemvändarregister.- Annonseringen har två syften, dels att sätta fokus på vår aktivitet i Göteborg i dag men framför allt få folk att registrera sig på hemvändarregistret på flyttahem.nu, säger Eriksson.Ur det registret har kommunen plockat en del av de personer som i kväll kommer till Scandinavium och Luleås match mot Västra Frölunda.- Men vi har även fått hjälp av universitetet och deras alumn
register (f d elever, Kurirens anm.). Vi förväntade oss att locka ett 50-tal personer men det blir nästan 200, säger Eriksson.De som nu kommer får förutom en biljett till matchen även möta representanter för kommunen, universitetet och näringslivet i Luleå. Syftet är givetvis att locka dessa före detta luleåbor att återvända.- De kommer att få information om Luleå, allt som hänt här och den goda arbetsmarknad som råder här. Vi ska ge dem känslan av att "jäklar, det är ju här jag ska vara" - inte i Göteborg med alla varsel och hårda tider, säger Jörgen Eriksson.Det blir även en lättsammare del med underhållning men den ska få bli en överraskning för deltagarna enligt Eriksson.- Det känns jättespännande, vi köper Scandinavium i kväll och folk i Göteborg kan ta ta bussen till Luleå, säger han.Hemvändarregistret växer, i dag finns cirka 300 namn, och ger kommunen potentiella nya norrbottningar att bearbeta. Samverkan med universitetet och andra ger ännu fler kontakter.Jörgen Eriksson berättar att det planeras fler aktiviteter typ dagens och att man gärna vill utnyttja publika arrangemang typ Luleås bortamatcher. Den 12 februari blir det något liknande i Stockholm när man möter Djurgården.Kampanjen är gjord av reklambyrån Vinter i Luleå och den och övriga kostnader delas av kommunen, universitetet och de deltagande företagen. Luleås skattebetalare bidrar med cirka 50.000 kronor, enligt Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!