Hårdare tag mot trafiksyndare

Vi kan få ner antalet trafikdödade om vi bara vill. Det anser utredaren Håkan Östlin, som vill införa ett pricksystem där man mister körkortet om man till exempel kör mot rött ljus tre gånger på tre år. -Värt att pröva i alla fall, anser vägdirektören Lena Dahlgren.

HÅLLER KOLL. Genom att införa ett pricksystem, där man mister körkortet om man till exempel kör mot rött tre gånger i rad, vill Vägtrafikinspektionen få ner antalet dödsdolyckor.

HÅLLER KOLL. Genom att införa ett pricksystem, där man mister körkortet om man till exempel kör mot rött tre gånger i rad, vill Vägtrafikinspektionen få ner antalet dödsdolyckor.

Foto: Petra Isaksson

LULEÅ2008-01-10 01:45
Under 2007 beräknas 490 personer ha omkommit i trafiken på Sveriges vägar. Det är en ökning med cirka tio procent jämfört med 2006. Jämfört med målet 2007 om en halvering av antalet dödade i förhållande till 1996 års nivå omkom 200 fler.Inom kort kommer Vägtrafikinspektionen att presentera ett utredningsförslag om att Sverige ska införa ett pricksystem för ökad trafiksäkerhet. Utredaren Håkan Östlin säger att Sverige tillhör de ledande i världen vad gäller trafiksäkerhet, men att vi inte klarade etappmålet om en halvering av antalet trafikdödade är ett stort nederlag i kampen för trafiksäkerheten.-Nollvisionen är ändå ett bra grepp, en prisbelönt exportvara för Sverige. Det gäller att fortsätta att arbeta för att hitta åtgärder som hindrar olyckor på våra vägar. Vi kan, om vi bara vill, få ner antalet dödade i trafik, säger han.Enligt honom skulle 150 liv räddas om alla följde hastighetsbegränsningarna. 150 färre skulle dö om ingen körde drog- eller alkoholpåverkad.-Om alla följde trafikreglerna skulle antalet dödade vara under 150, säger han. Vårdslös omkörning
Enligt utredningsförslaget skulle en förare som tas för exempelvis fortkörning, för att ha kört mot rött ljus, för att ha gjort en vårdslös omkörning, eller för att ha kört utan bilbälte, få en prick för detta. Tre prickar inom loppet av tre år skulle rendera i att man förlorar körkortet och tvingas göra om förarprovet. Han anser också att unga förare med färskt körkort ska mista körkortet redan efter två prickar. Liknande pricksystem finns i andra länder, till exempel Danmark och Norge, där systemet anses lyckat. Enligt Östlin kan man plocka det bästa ur deras system för att utforma ett svenskt system. Han tycker dock att det i nuläget krävs fortsatt utredning innan ett helt färdigt förslag kan läggas fram. Vägdirektören i region Norr, Lena Dahlgren tycker att det vore värt att införa ett pricksystem i alla fall på prov.-Det skulle säkert bidra till att öka säkerheten om förarna blev påminda om risken att tappa sitt körkort. Men hur stor påverkan skulle bli vågar jag inte säga. begränsade resurser
Vad gäller andra åtgärder för olyckor står alltjämt mer mitträcken högt på hennes prioriteringslista.-Men vi har begränsade resurser. Där vi inte har råd med mitträcken önskar jag att vi åtminstone kunde röja upp mer för att ta bort stenar och träd nära vägen. Men oavsett resurserna så måste det till en attitydförändring. Det är så många som kör berusade och som kör för fort. Dessutom var det i tre av fjolårets MC-olyckor som föraren saknade MC-kort. Vad gör vi åt det? undrar Lena Dahlgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om