Hårdare tag mot mopedister

De återkommande klagomålen från allmänheten har fått polisen att reagera.
Nu ska buskörningen med mopeder stoppas.
I en länsomfattande insats som startar den här veckan tar polisen hjälp av helikopter och två nyinköpta civila motorcyklar.
- Vi kommer att ta ett antal olika grepp, säger Patrik Hellberg, yttre befäl vid
Luleåpolisen.

LULEÅ2007-05-08 06:00
Mopeder som körs på gång- och cykelbanor. Djupa hjulspår i gräsmattor. Mopeder som går alldeles för fort. Och förare som kör utan rätt utrustning. Klagomålen på mopedisterna i länet kommer i en strid ström till polisen. Och på tidningarnas debattsidor förargar sig boende över buskörningen.
Nu gör polisen en jättesatsning över hela länet med start redan den här veckan.
- Det här är ett problem som allmänheten har påkallat. Det är väldigt mycket buskörning och det går väldigt fort på gång- och cykelbanor. Vi tjuvstartar vecka 19, men egentligen är det vecka 20 som är den officiella starten, säger Patrik Hellberg, yttre befäl med planeringsansvar för insatsen.

Där problemen är störst
I fem veckors tid kommer polisen att hårdsatsa mot problemet.
- Det kommer att ske övervakning i princip hela länet. Under ett antal veckor kommer vi att hårdsatsa, men vi kommer att fortsätta även efter den tiden. Förut körde varje närpolisdistrikt sin egen satsning, men nu jobbar vi över hela länet där problemen är som störst. Centralorterna och större samhällen är problem. Det är inte lika omfattande i mindre samhällen men så är det ju inte lika många som kör heller, säger Patrik Hellberg.
Buset kommer att angripas från flera olika håll och med nya metoder. Polisen har köpt in ett nytt vapen att använda för att stävja mopedisternas buskörning.
- Vi kommer att ta ett antal olika grepp.Vi har bland annat köpt in två nya civila motorcyklar för att kunna jobba mot problemet. I vissa fall kommer vi också att jobba med polishelikopter för att hitta igen dem. Man har ett väldigt bra perspektiv från helikoptern. Vi kommer också att använda vanliga bilar, säger Patrik Hellberg.

Förare utbildas
Tidigare har polisen bara haft tillgång till en civil motorcykel i hela länet.
- Därför har det blivit spridda skurar med övervakning, säger Patrik Hellberg.
De två nya motorcyklarna var ute på sina första turer strax före helgen och särskilda förare håller på att utbildas. Motorcyklarna är det viktigaste hjälpmedlet i satsningen.
- Ja den bedömningen gör vi. Det finns inga möjligheter att undkomma dem, säger Patrik Hellberg.

"Ingen ska skadas"
Det är inte bara allmänheten som uppmärksammat problemet med mopedisternas buskörning. Även polisen får se buset på nära håll.
- När vi är ute och kör kontroller händer det ofta att mopedister kör förbi och försöker provocera fram ett efterföljande. Jag kan ta ett exempel från Hertsön där vi hade en kontroll för ett tag sedan. Då blåser det förbi två mörklagda mopeder. Ingen har belysning, och det är sent på kvällen. Enligt min uppfattning går de i 80 kilometer i timmen förbi kontrollen, säger Patrik Hellberg.
Den gången blev det inget efterföljande.
- Nej, vi måste tänka på att ingen ska skadas. Vi kan inte börja någon hetsjakt, säger Patrik Hellberg.

Trimmade moppar
Problemet med trimmade mopeder är utbrett vilket oroar poliserna.
- Det är väldigt ofta som de är trimmade. Och det innebär att de är att betrakta som motorcyklar i lagens mening, säger Patrik Hellberg.
Men det är inte bara trimningen som är ett problem.
- En annan aspekt är att de inte har på sig hjälm, eller att de har på sig hjälm men inte spänner fast den. Vi kommer att kolla både på beteendefel som att man har rätt utrustning till mopeder som kör för fort, säger Patrik Hellberg.
FAKTA Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?
Den 1 oktober 2006 blev det dyrare även för mopedisterna att bryta mot trafikförseelserna. Så här mycket kostar det i dag:

Skyddsutrustning
Ej använt skyddshjälm knäppt eller oknäppt för moped, EU-moped och motorcykel för förare 1.500 kr, för passagerare över 15 år 1.500 kr, för passagerare under 15 år 2.500 kr.

Fört fordon mot rött ljus
Motordrivet fordon, ej moped klass II, 3.000 kronor.
Moped klass II, 1.500 kronor.

Fört fordon i körfält som anvisats för annat/andra slag av fordon
Motordrivet fordon, ej moped klass II, 1.000 kronor.
Moped klass II, 500 kronor.

Fört fordon utan att ha belysning tänd under mörker/gryning/skymning eller då sikten är nedsatt på grund av väderförhållanden eller liknande
Moped klass I, 1.200 kronor.
Moped klass II, 500 kronor.

Otillåten paråkning på cykel/
moped, det vill säga skjutsning
Förare och passagerare, 500
kronor.

Ej iakttagit stopplikt
Motordrivet fordon, utom moped klass II, 2.500 kronor.
Moped klass II, 1.000 kronor

Ej iakttagit väjningsplikt
Motordrivet fordon, utom moped klass II, 2.000 kronor.
Moped klass II, 1.000 kronor.

Ej givit tecken vid sväng
Motorfordon, ej moped klass II, 500 kronor.
Moped klass II, 500 kronor.

Ej iakttagit väjningsplikt mot
gående som gått ut/just ska gå ut på obevakat övergångsställe
Motorfordon, ej moped klass II, 3.000 kronor.
Moped klass II, 1.000 kronor.
Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon
Motordrivet fordon, ej klass II moped, 2.000 kronor.
Övriga fordon, 1.000 kronor.
Källa: Polisen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om