Friåkare är chaufförer som har tillstånd att bedriva taxitrafik, men som inte är ansluten till någon taxiväxel - utan i stället plockar upp kunder utanför hotell, flygplatser och järnvägsstationer.
Sedan 2006 har Skatteverket gjort en omfattande granskning av taxibranschen och framför allt har det handlat om åkare anslutna till en taxiväxel. Där upplever Skatteverket att redovisningsfelet har halverats sedan kontrollerna inleddes.
Mörkertal
Men granskningen visar också att det finns ett stort mörkertal när det handlar om chaufförer som kör på eget uppdrag.
- Vi ser inte samma förbättring bland friåkarna och därför tycker vi det är viktigt att ta ett större grepp i den frågan, säger Lise Pripp, Skatteverkets samordnare i taxigranskningen.
Inte anslutna
Någonting som försvårar det arbetet är att dessas taxametrar inte är anslutna till någon taxiväxel. Enligt Lise Pripp har myndigheten arbetat fram en metod i samarbete med polisen där de också får ta del av uppgifter från taxameterverkstäder och sedan kan jämföra dessa med de intäktsuppgifter som chaufförerna redovisar.
En förändring som skulle kunna underlätta det arbetet hade varit ett nytt redovisningssystem som samlar upp information från alla taxametrar - oavsett bolag eller chaufför.
Lika villkor
Ett sådant förslag utreds just nu av finansdepartementet och Lise Pripp hoppas det blir verklighet.
- Det skulle innebära konkurrens på lika villkor för hela branschen, säger hon.
Tony Havo, vd för Sexans taxi i Luleå, säger att de inte upplever friåkarna i staden som något problem - utan tror mer det handlar om ett storstadsproblem. Han är precis som Lise Pripp positivt inställd till ett centralt redovisningssystem.
- Nu beror det ju på vilken typ av system det blir men jag tycker det låter bra och tror det behövs för att städa upp lite i branschen, säger Tony Havo.