Hårda kampanjer för central

Lotscentralen ska till Luleå - den frågan drivs hårt av kommunen med stöd från länsstyrelsen, landstinget och Piteå hamn.

Luleå2009-09-26 06:00
Kampen står mellan Luleå och Gävle - var ska Norrlandskustens enda lotsplaneringscentral ligga.Sjöfartsverket tar beslutet inom ett par veckor och både Luleå och Gävle bedriver lobbying för sin sak. Sjöfartsverkets generaldirektör Jan-Olov Selén har fått en rad skrivelser från Norrbotten i frågan.Luleås kommunalråd Karl Petersen har skickat ett brev själv samt ett tillsammans med landshövding Per-Ola Eriksson. Landshövding Eriksson har dessutom skickat en egen skrivelse och det har även landstingsrådet Kent Ögren gjort.Luleå hamn och Luleå näringsliv AB har båda skickat skrivelser och det har även Bottenvikens stuveri AB gjort. Till och med Piteå hamn AB skriver till Sjöfartsverket och vädjar för att Luleå ska få Norrlands lotsplaneringscentral.I samma hus
Argumenten är desamma: Luleå kommun och Sjöfartsverket har ett väl fungerande samarbete och sitter i samma hus, Sjöfartshuset i Luleå. Där finns även Kustbevakningen, stuveribolag och skeppsmäklare.Dessutom kommer lotscentralen att arbeta en hel del med vintersjöfart och det är i Bottenviken den erfarenheten bäst behövs. Inte minst så att de stora basindustrierna i norr kan frakta sitt gods utan problem.I skrivelserna finns även en oro över att Sjöfartsverket "dränerar hela norra Sverige på viktig kompetens". Eller som Luleås hamnchef Leif Åberg skriver: "´Det kan inte vara meningen att norr om Gävle ska all verksamhet upphöra".Det senaste oron har tilltagit sedan Sjöfartsverket meddelade att VTS Luleå ska läggas ned. VTS-centraler finns för sjötrafikinformation och service till sjötrafiken i hårt trafikerade eller miljökänsliga områden.Sjöfartsverket har i dag fyra VTS-centraler: Luleå, Södertälje, Malmö och Göteborg. Dessa ska samlas på ett ställe, Södertälje eller Göteborg. Beslutet tas samtidigt som det om lotscentralen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!