Här står slaget om väljarna

Valåret 2018 gör det jobbigt för soffliggaren att slippa debatten.Sociala medier gör det svårt att blunda.– Även om många inte skulle beskriva det som en politisk debatt, är det precis vad det är, menar statsvetaren Simon Matti.

Simon Matti.

Simon Matti.

Foto: Pär Bäckström

Luleå2018-02-12 05:00

Medan valstugorna radas upp längs Storgatan och partiledardebatter fortfarande visas på bästa sändningstid har politiker fått nya vägar till väljarna; sociala medier når ut till de grupper som inte köar för att knacka på i valstugorna: Vilken betydelse kommer de nya kanalerna ha i valet 2018?

Två exempel: Inför norska stortingsvalet 2017 sågs Erna Solberg posera på selfies med Norges ungdomar från landets alla hörn – alla på en gång. Inte för att norska högerpartiet organiserat någon massiv synkroniserad fotokampanj i samkväm med kidsen – utan för att partiet lät satsa 200 000 norska kronor på ett Snapchat-filter. Sen var det bara att vänta.

Samtidigt har en president på andra sidan Atlanten har förklarat krig med traditionella medier och valt att formulera sin egen agenda via Twitter – med framgång. När signaturen @realDonaldTrump kvittrar så lyssnar hela världen.

En president på andra sidan Atlanten förklarar krig med traditionella medier och väljer att formulera sin egen agenda via Twitter – med framgång. När signaturen Trump kvittrar så lyssnar hela världen.

Utvecklingen gör att den ointresserade får svårare att undvika politiken – om de fortfarande är intresserade av ett liv online. Det menar Simon Matti, biträdande professor vid statsvetenskapliga enheten på Luleå Tekniska universitet.

– Man möter de politiska frågorna på sociala medier. Inte partipolitiken, men diskussioner kring viktiga samhällsfrågor. Ett tyckande här, en kommentar där. Diskussionen dyker upp i ditt flöde hela tiden. Även om många inte skulle beskriva det som en politisk debatt, så är det precis vad det är.

Sociala medier skapar en direktkontakt mellan väljare och vald. Tankar och synpunkter kan effektivt och kvickt skickas fram och tillbaka mellan politiker och medborgare. Men oavsett hur många kommentarer eller delningar politiker får, har sociala medier fortfarande inte ryckt taktpinnen ifrån gammelmedia, menar Matti.

– Guldmedaljen går till den som lyckas få de traditionella medierna, som uppfattas som neutrala och oberoende, att plocka upp deras budskap. Agendan: Vad skrivs det om? Alliansens främsta vapen 2006 var att man fick det att handla om utanförskap, och att de sedan kunde presentera lösningen på alla problem som folk just hade upptäckt.

Och hur gick det i Norge då? Norska tidningar plockade snabbt upp nyheten om att statsminister Solberg fanns som snapchat-filter. Kort efter valet den 11 september påbörjade Solberg sin andra mandatperiod som statsminister.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om