Här ska orden få mening

Många vuxna, bra skolmiljö och hög kompetens. Furuparkskolan i Luleå har goda förutsättningar för att på bästa sätt kunna ta emot barn med grav språkstörning.
? Hos oss får alla barn den tid de behöver, säger Maria Öqvist, klasslärare för diamanten, skolans integrerade specialklass med barn från 6?9 år.

LULEÅ2007-04-17 06:00
Luleå kommun har beslutat att det ska finnas olika lärmiljöer på olika skolor och Furuparkskolan på Skurholmen har sedan 2003 tagit emot barn med språkstörningar.
Informationen om den kompetens som finns på skolan har kanske inte varit den bästa och för de flesta Luleåbor är verksamheten okänd.
- Vi vill göra vår verksamhet känd så att fler barn som har de här problemen kan få komma till oss, säger Yvonne Roos Ericson, specialpedagog med inriktning på tal och språk.
För de barn och föräldrar som upptäckt Furuparkskolans specialklass har livet blivit betydligt lättare.
- Vi har träffat föräldrar som berättar att deras barn tycker att det blivit roligt att gå till skolan när de fått vara hos oss en tid, säger Öqvist.

Byggs ut
Furuparkskolan är den enda skolan i Luleå kommun med en specialklass för barn med språkstörning och verksamheten byggs hela tiden ut.
En språkförskola startade vid det senaste årsskiftet och numera finns det specialundervisning även för barn i fyran och femman och från och med nästa läsår även för dem som går i sexan.
- Vi tror och hoppas att det här ska byggas ut så att det omfattar hela grundskolan, även högstadiet, säger Maria Öqvist.
Alla som jobbar inom verksamheten - totalt sex vuxna, varav tre tjänster med specialkompetens på språkstörning - är medvetna om barnens problem och tar tag i de problem som kan uppstå innan de inträffar.
- Vi är även många vuxna som är ute med barnen på rasterna och hjälper till i olika sociala situationer. Det gäller att vara steget före och tolka vad som ska hända, att stoppa och förtydliga så att alla förstår, säger Benita Wikström, förskollärare och specialpedagog.

Svårigheter
Vad är det då som skiljer barn med språkstörningar från andra barn. Enkelt förklarat ger språkstörningar barnen svårigheter:
- att tala och göra sig förstådda med sitt tal.
- att uppfatta och förstå talat språk.
- att använda språket rätt i olika kommunikativa och sociala situationer.
Dessutom följer en del andra problem ofta med på språkstörningen, till exempel när det gäller koncentration, uppmärksamhet, korttidsminne, perception, kropps-, tids- och rumsuppfattning, motorik, socialt samspel samt i vissa fall även läs- och skrivsvårigheter.
- Ju mer jag pratar desto svårare blir det för en språkstörd att förstå vad jag säger. Därför måste man tänka sig för hur man gör när man undervisar. Det gäller att vara tydlig och att ta det långsamt, berättar Maria Öqvist.

Mindre rum
Eftersom det är många vuxna inblandade i verksamheten kan man också jobba väldigt individuellt med barnen.
- Alla har sin arbetsplats i klassrummet men de som behöver kan gå undan i ett mindre rum och alla barn erbjuds också extra språkträning, säger Öqvist.
Det är fem av de 20 barnen i klassen som har språkstörningar och även om det inte syns utanpå vilka barn som har problem så vet alla om vilka det är.
- Vi gör inte så stor affär av det här. De accepteras av alla på skolan. En del sitter i rullstol, några har glasögon och andra har språkstörning, säger Maria Öqvist.
Eftersom man räknar med att mellan sex och åtta procent av alla barn har någon form av språkstörning och cirka en procent har grava problem så finns det med stor sannolikhet fler som skulle må bra av att få komma till Furuparkskolan.
- Det måste finnas fler barn som sitter i vanliga klasser och vi vet att de inte får den hjälp de behöver, trots att personalen gör allt de kan, säger Benita Wikström.

Hela livet
Har man en grav språkstörning är det något som hänger med hela livet.
- Men man kan lära sig att leva med det och det är inte intelligens det handlar om - språkstörning är inte ett begåvningshandikapp, säger Benita Wikström.
Barnen och personalen på Furuparkskolan har tillgång till många hjälpmedel i skolarbetet.
- Vi använder talböcker, så kallade Daisyböcker och datorerna har talsyntes och talande tangentbord, berättar Maria Öqvist.
Hon och de andra i personalen är helnöjda med lokalerna de arbetar i.
- De är fantastiska. Här finns till exempel många smårum som vi använder dagligen. Dessutom är utemiljön på och runt skolan bra för barnen, säger Maria Öqvist.Fotnot: Furuparkskolan är en låg- och mellanstadieskola (en så kallad F-6-skola).
Skolan har sammanlagt cirka 370 elever.
FAKTA Språkstörning
Språkstörning hos barn innebär försenad eller avvikande språkutveckling och skiljs från afasi. I internationell, engelskspråkig litteratur används sedan 1980-talet termen "specific language impairment", specifik språkstörning, vilket anger att språkstörningen är barnets överskuggande problem, medan utvecklingen i övrigt är normal.
Språkstörning kan även förekomma vid andra handikapp hos barn, främst vid utvecklingsstörning och rörelsehinder, men kan i dessa fall ses som sekundär till det övriga handikappet.
Språkstörning kan förekomma i olika grader, från lätt till mycket grav. Barn med specifik språkstörning har oftast svårt att uttrycka sig, vilket gör dem svårförståeliga. Barn med gravare språkstörning kan också ha problem att förstå språk; de har svårt att snabbt bearbeta språklig information.
Specifik språkstörning är ett av de vanligaste handikappen i förskoleåldern, och grav språkstörning förekommer hos cirka en procent av alla förskolebarn. Barn med specifik språkstörning riskerar att få problem i skolåldern, främst dyslexi men även allmänna inlärningssvårigheter. Direkta orsaker till specifik språkstörning är okända, men man vet i dag att det finns en starkt ärftlig faktor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!