Det här föreslår Trafikverket i en färsk rapport till regeringen. Trafikverket har haft i uppdrag att peka ut ett vägnät som kan upplåtas för den nya bärighetsklassen BK4, som innebär trafik med 74 ton tunga fordon. Trafikverket har tagit fram ett förslag på vägnät i fem olika geografiska delar av landet som kan upplåtas för den tunga trafiken i ett första skede.
Delar av Norrbotten och Västerbotten utgör ett av områdena (se kartan). Det föreslagna vägnätet är drygt 220 mil långt och motsvarar tio procent av det statliga vägnätet i Norrbotten och 14 procent av det statliga vägnätet i Västerbotten.
Skogsindustrins intressen har prioriterats. Det föreslagna vägnätet skulle göra det möjligt för skogsindustrin att använda sig av tyngre lastade fordon för sina virkestransporter från inlandet till industrierna och sågarna vid kusten, exempelvis i Piteå samt till områdena kring Arvidsjaur och Malå.
Trafikverket gör bedömningen att vägnätet är tillräckligt omfattande för att näringslivet ska ha nytta av det. Vägnätet måste vara nog stort så att det finns en lönsamhet för åkerierna att investera i nya fordon.
E4 har inte tagits med i det föreslagna vägnätet för BK4, eftersom vägen går utefter järnvägen. Risken för att gods flyttas över från järnväg till väg har varit en faktor som Trafikverket har varit tvungen att väga in, då det ingått i direktiven från regeringen.
Det finns även andra vägar som näringslivet har velat få med, men som Trafikverket har valt bort på grund av brister i infrastrukturen. Ett 40-tal broar i Norrbotten är för svaga, de fungerar som flaskhalsar i transportsystemet och det finns även ett antal vägkonstruktioner som är för svaga för att tåla att trafikeras av de tyngre fordonen.
Vägnätet som nu föreslås bedöms tåla att trafikeras av de tyngre fordonen utan att det krävs förstärkningar av vägarna. Möjligtvis kan det bli en mindre ökning av bärighetsrestriktioner på de mindre vägarna under tjällossningen, garderar sig Trafikverket med.
En förutsättning som Trafikverket har utgått ifrån är att det kommer att krävas tvillingmontage av däcken på lastbilarna. Det kräver en ändring i trafikförordningen.
Den nya bäringhetsklassen BK4 kräver en lagändring, som föreslås träda i kraft den 1 mars nästa år.