Under Naturvårdsverket och det så kallade Klimatklivet finns möjlighet för intresserade aktörer att söka klimatinvesteringsstöd för publika laddningsstationer. Länsstyrelsen hanterar ansökningsförfarandet, går igenom ansökningarna och skriver yttranden till Naturvårdsverket som fattar beslut i ärendet.
5 april gick ansökningstiden ut.
– Vi har fått in sjutton ansökningar i Norrbotten, säger Arvid Boström, handläggare vid Länsstyrelsen i Norrbotten.
Sju av dessa ligger i Luleå. De företag som ansöker kan via en karta se vilka områden som det går att ansöka på. Att ge stöd till alla företag som planerar att anlägga laddstationer som ligger för nära varandra är inte aktuellt.
– Det är konkurrerande anbud så om två företag söker på samma plats är det bästa anbudet som får stöd, säger Arvid Boström.
Storheden i Luleå är ett område som tre av de sju sökande har visat intresse för och de ligger tämligen nära varandra. Allego, en aktör som finns på många platser i Sverige med sina laddare, vill etablera sig på fastigheten Betongvägen 10 där Subway och Lekia ligger. De vill anlägga fyra laddpunkter. Mer Sweden, också en offensiv aktör, vill från sitt håll anlägga sex laddpunkter på adressen Storhedsvägen 13 som ligger vid Mio Möbler och Korvgubben.
Och bara tvärs över vägen vill Cheap Charge Sweden AB, på parkeringen vid Elgiganten, etablera åtta laddpunkter.
För att kunna ansöka måste företagen har gjort klart med en plats.
– Där ligger vi bra i anslutning till E4 och i en större ort som Luleå, säger Peter Elmvik, vd för Cheap Charge Sweden AB.
Cheap charge är i en fas med många etableringar och vill bli en riksomspännande laddningskedja. Ambitionen är att ha över 1000 laddpunkter innan 2026 vilket betyder 100 till 150 lokaliseringar där Storheden i Luleå är deras enda pågående projekt i Norrbotten just nu. Däremot har ansökningar lämnats in om stöd i många andra län.
Det kommer inte dröja länge innan de sätter igång.
– Vi har ambitionen att bygga alla stationer vi blir beviljade stöd för under första halvåret 2025 men längre upp i landet kan man kanske tänka sig att vi kommer igång lite senare med markarbetet, säger Peter Elmvik.
Cheap charge ska leva upp till sitt namn, enligt bolagets vd.
– Vi har en ambition att gå in och hålla låga priser. Sen är det vad det är med effektavgifter och sådant som kommer som förstör det lite för oss men vi tänker ligga under de andra, så är det, säger Peter Elmvik.
Nybilförsäljningen och elbilsförsäljningen har stannat av och 2024 väntas bli ett svagt försäljningsår men Peter Elmvik känner inget tvivel inför att investera i laddstationer nu.
– Nä, det gör vi inte. Det är lågkonjunkturen så det är inte så konstigt. Jag tror snarare att det blir en väldig kick på det väldigt snart igen och sen kanske staten kan behöva agera, kan jag tycka, med stöd och sådant som de haft tidigare. För oss är det nästan bara positivt att vi hinner etablera oss mer innan det kommer igång ordentligt, säger han.
Peter Elmvik tror att Cheap Charge, som är relativt nya, kan tajma etableringarna rätt och kan till skillnad från andra som funnits på marknaden ett tag anpassa sina nya stationer till ett nytt regelverk.
– Det känns som att vi ligger rätt i tiden. När vi kommer ur lånkonjunkturen så tror vi att elbilarna kommer nästan dubblas rätt fort och då är det intressant att finnas på plats, säger han.