Här kan det byggas nya hyreshus i Luleå centrum

I kvarteret Öringen i Luleå centrum kan det byggas två nya hyreshus. Men det blir trångt mellan husen och risk för insyn från grannarna.

Kvarteret Öringen i Luleå centrum, föreslagen ny bebyggelse i vitt som placeras på innergården mellan två hyreshus, det ena skymtar bakom nybyggnaderna.

Kvarteret Öringen i Luleå centrum, föreslagen ny bebyggelse i vitt som placeras på innergården mellan två hyreshus, det ena skymtar bakom nybyggnaderna.

Foto: Stark Arkitekter

Luleå2022-03-22 11:00

Hyresgästerna som bor i DN Fastigheters två hyreshus på Sandviksgatan i centrala Luleå kommer få vänja sig vid nya vyer när de tittar ut genom fönstren. 

Fastighetsägaren vill förtäta och nu har kommunen tagit fram ett förslag till ändrad detaljplan som gör det möjligt att bygga ytterligare två bostadshus på fastigheten. 

På fastigheten står i dag två lamellhus i nord-sydlig riktning. Enligt planförslaget kan det byggas två nya bostadshus, ett punkthus mot Sandviksgatan och ett lamellhus med kortsidan vänd mot Varvsgatan. Punkthuset får bli max sex våningar högt och det nya lamellhuset fem våningar högt. Båda husen ska trappas ned mot innergården, det finns förslag att anlägga terrasser på båda husen. 

De nya husen kommer att hamna nära de befintliga bostadshusen, det kommer inte att skilja mer än tio-elva meter mellan det nya punkthuset och de två befintliga bostadshusen. 

Förtätningen med två nya bostadshus innebär att skuggbildningen kommer att öka. Det kommer att påverka befintliga bostadshus och även grannfastigheterna på andra sidan Sandviksgatan.

Eftersom husen kommer att stå så nära varandra kommer det att bli svårt att klara kraven på dagsljus i vissa delar av bottenvåningarna i de nya husen. 

En trafikbullerutredning har gjorts, den visar att den del av husen som vetter mot Sandviksgatan och Varvsgatan utsätts för bullernivåer som överskrider 60 decibel vid fasaden. Det medför att lägenheterna måste utformas så att riktvärdena inte överskrids.

I dag finns det parkeringsplatser på innergården mellan husen. Enligt planförslaget ska markparkeringarna tas bort och ersättas med ett underjordiskt parkeringsgarage i två våningar. Kommunens parkeringsnorm kräver 84 parkeringsplatser för att täcka de boendes behov men antalet parkeringsplatser kan reduceras till 67 genom gröna parkeringsköp och närheten till skyddade cykelförråd. 

Enligt parkeringsnormen krävs det cirka 260 cykelplatser, exploatören planerar att ordna med plats för cirka 160 cyklar i parkeringsgaraget och resten får stå utomhus.

Förslaget till ändrad detaljplan för kvarteret Öringen är ute på samråd till och med den 6 april, under den tiden har sakägare möjlighet att lämna in synpunkter på detaljplanen. Detaljplanen kommer att antas av stadsbyggnadsnämnden och enligt tidplanen bedöms det kunna ske under tredje kvartalet i år. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!