Ungefär 30 procent av alla registreringar resulterar i fällda fortkörare. Enligt Urban Widell, som är ställföreträdande sektionschef för ATK-sektionen i Kiruna, beror det på en rad olika omständigheter som polisen inte kan påverka, bland annat försämrad bildkvalité vid vissa väderförhållanden.
Flest i Rosvik
– Det kan vara motorcyklar som vi inte kan registrera och därför inte kan utreda. Sen kan det vara väder och vind som gjort att vi fått lägga ner ärenden, kraftigt regn och snöfall till exempel kan innebära att bildkvalitén blir lite sämre och man inte kan identifiera föraren. Därför kommer vi aldrig att ligga på 100 procent, säger Urban Widell.
Sträckan mellan Rosvik och Kopparnäs toppar listan över registrerade fortkörningar i länet med sina 842 registreringar, följt av sträckan mellan Luleå och Boden som hade 654 registreringar.
– Rosvik är ju den som har flest men vi får ta lite hänsyn till hur många passager vi har på den här platsen. Sträckan ligger efter E 4 och är en ganska hårt trafikerad väg och det är klart att om du har mycket trafik på någon sträcka så lär det ju dyka upp fler fortkörare som registreras. Antalet registrerade överträdelser i förhållande till hur många som passerar platsen per timme är ju intressant för att konstatera om det är ett stort problem eller inte, säger Widell.
Avstängd kamera
Lägst antal registreringar hade sträckan mellan Gäddvik och Bergnäset där inga fortkörningar registrerats men det beror på att fartkameran varit avstängd eftersom en tillfälligt skyltad hastighet har satts upp. Den sträcka i länet med näst minst är den mellan Nikkala och Salmis som under perioden hade 65 registreringar.
– Man får se det positivt att Nikkala och Salmis ligger på 65, det kan ju vara så att kameran inte varit aktiv under hela perioden men det kan också betyda att folk håller hastigheten. Det är ju ett trafiksäkerhetsarbete som vi bedriver och huvudsyftet är ju att försöka få till en förändring hos bilförarna och att de ska acceptera gällande hastighet, säger Widell.