Här bör man sakta farten

Inga stora nybyggnadsprojekt på vägnätet genomförs i sommar i länet.
Det mesta av Vägverkets pengar går till Västerbotten och E 4 där.
Men räkna med vägarbeten på E 4, Ersnäs?Rosvik, vid Persön och några avsnitt längs E 10.

LULEÅ2003-06-13 06:30
Sommartid är vägarbetstid.<br>Mycket av jobben måste helt enkelt utföras under den tiden på grund av den envisa norrbottniska tjälen.<br>Vägverket Region Norr redovisar för kommande månader en rad objekt.<br>När det gäller nybyggnation av vägar är det dock smulor som faller på länet. 14 miljoner kronor. På Västerbotten regnar 219 miljoner kronor.<br> ? Men det beror på att E 4 där har så låg standard, säger Peder Henriksson, planeringssamordnare för Norrbotten inom Vägverket Region Norr.<br>Stora arbeten runt Skellefteå<br>Stort projekt pågår runt Skellefteå, 15 km på sträckan Yttervik?Tjärn söder om tätorten, samt Kåge?Byske, 14 kilometer. <br>Vi kan trösta oss med att Norrbotten historiskt sett har fått större portioner av investeringspengar än grannen i söder.<br>Helt utan nyinvesteringar blir vi dock inte. Förbifart vid Sikfors och färdigställande av trafikplatsen vid Persön på E 4 är de objekt som finns.<br>Vad bilisterna mer kommer att märka är en större trafiksäkerhetsåtgärd mellan Ersnäs och Rosvik. Där byggs elva kilometer mitträcke, modell 1+2, för 1.500 kronor metern.<br>Vidare görs genomfarten för väg 97 i Jokkmokk om.<br> ? Storgatan smalnas av, cirkulationsplatser byggs och bättre förutsättningar ges för gång- och cykeltrafikanter, omtalar Peder Henriksson.<br>Även gamla E 4 genom Öjebyn förbättras i samma syfte. Dess-utom avslutas den stora ombyggnaden genom Gällivare för väg 45:s del. Där har den fyrfiliga vägen blivit tvåfilig och cirkulationsplatser inrättats.<br>En annan åtgärd som inte syns, men i värsta fall kan kännas ? om den inte genomförs ? är att man flackar ut slänter på sidovägar.<br>Tänk er att köra av vägen i 90 km/tim och hamna mot slänten till en sidoväg.<br>Det blir stopp direkt.<br> ? När en buss gick av vägen i Grimsmark i Västerbotten gled den helt enkelt upp på sidovägen. Annars hade det blivit tvärstopp, berättar Ove Carlsson, plane-ringssamordnare inom Vägverket för Västerbotten. <br>Säkrar sidoområden<br>Att säkra sidoområden kallas åtgärden som också kan innefatta uppsättning av räcken och rensning av området närmast vägen från stenar, träd och växtlighet.<br>Några andra större väginsatser under barmarkstiden:<br>n Rastplatsen i Jävre färdigställs och invigs 25 juni.<br>n Ombyggnad av Kålmis? Svannäs 20 kilometer, Arjeplogs kommun. Görs till stor del för att förbättra förhållandena för biltestverksamheten.<br>n Antnäs?Kallax. Ombyggnad. Vägen är dålig och har stor trafik.<br>n E 10 norr om Morjärv. Be-läggningsarbeten.<br>n E 10 söder om Altajärvi och förbi Rensjön inom Kiruna kommun. Beläggningsarbeten.<br>n Väg 45 söder om Nedre Soppero. Beläggningsarbeten.<br>n Klingersel?Mårdsel, Bodens kommun. Ett ombyggnadsarbete på 35 kilometer som startades 2001. Vägen får också beläggning. <br>Peder Henriksson säger att Vägverket ibland får frågor om varför man satsar på vägar i inlandets glesbygd och inte på den hårdare trafikerade kustregionen.<br> ? Men de vägarna är viktiga för näringslivet, främst skogsindustrin. Även de är kunder till oss och dessutom bor det ju en del människor där också.<br>Mer om sommarens vägarbeten i länet finns på internetadressen: http://www.vv.se/vag_ traf/drift_underhall/norrbotten/sommarvaghalln.shtml
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!