Här bekämpas halka
Snöröjning på 1,5 miljoner kvadratmeter. Halkbekämpning på en miljon kvadratmeter av denna yta. Det handlar om landnings- och startbanan (rullbanan), taxibanor och driftvägar vid Luleå Kallax flygplats. Snöröjning sker även vid sidan av rullbanan så att ett plan klarar en enkel avåkning. Totalt är 55 personer vid F 21 sysselsatta med dessa jobb.
RENGJORDA BANOR. Även taxibanorna till och från rullbanan måste borstas och underhållas vid en flygplats. Här ett SAS-plan, som nyss landat, på väg mot flygstationen.
Foto: Andreas Wälitalo
När det snöar på flygplatsen syns det ju tydligt. Men hur kollar ni in halka? - Vi använder oss av ett speciellt system att mäta broms- och friktionsvärdet på rullbanan. Det sker med en skala från 0 till 100. Vid värdet 0 finns ingen som helst friktion. Och vid 100 handlar det om en hundraprocentig friktion. Med ett värde under 20 går det inte att landa. Då är det för halt och vi måste vidta åtgärder. 80 procent motsvarar en fuktig asfaltväg. I dag (läs fredag) har vi mätt av mellan 34 och 45 procent. Och hur tas dessa värden fram? - Med hjälp av en friktionsmätarbil med ett femte hjul som varje dag flera gånger kör rullbanan längs tre segment. Då får piloterna tre viktiga värden, som underlättar för dem att välja "rätt spår". Halva banan åt gången
Hur åtgärdas då halka på rullbanan? - Vi kör med rengöringsbilar som har en 5,5 meters roterande stålborste efter sig. De kör i en konvoj och överlappar varandras rensade spår. Vid en borstning vid 09.30-tiden hade vi sex bilar som överlappade varandra för att få bort rimfrosten. Bilarna täckte drygt halva rullbanans bredd. Samma sak åt andra hållet på den andra halvan. - Vid 11-tiden gick vi ut igen för att hålla bort rimfrosten. Men då hade det blivit lite kallare och det var inte lika mycket frost. Då bedömde vi att det räckte med fyra bilar i bredd för att klara halva banan fram och andra halvan tillbaka. De här rullborstaggregaten fungerar som en snöslunga och sprutar rimfrosten långt från banan, fortsätter Anders Jonsson. Värsta vädret
I torsdags var det tydligen för halt för att landa på Kallax. Postflyget som skulle landa vid 06-tiden fick vända om. - Ja, det drog in fuktig luft. Den kyldes av och frös sedan snabbt till is. Som när man spolar en hockeyarena under en paus. Vi kommunicerade som vanligt med befälhavaren i postplanet, som valde att vända tillbaka. Hur beskriver du det värsta busvädret så här vintertid? - Det är om det först är kallt. Det kommer mycket snö. Och sedan blir det varmt och blåser. Alltså snöstorm. Då blir det jobbigt, säger flygplatschefen Anders Jonsson. Urea löser upp is
Det vi sett i dag är bekämpning av rimfrost. Hur jobbar ni när det bildas is? - Då måste vi lösa upp isen och stålborsta rullbanan. Vi använder ett lösningsmedel som heter urea. Det är ursprungligen tillverkat som ett gödningsmedel i skogen. Men det har visat sig vara förträffligt för att lösa upp is på banor vid flygplatser, säger Jonas Edlund, chef för fälthållningsplutonen vid Luleå Kallax flygplats. Vilka fler åtgärder vidtar ni för att öka flygsäkerheten? - Samma bilar som drar stålborstarna har ett 7,3 meters plogblad i fronten som används vid snöröjning. Då har vi även kraftiga traktorer i farten. Varje onsdag och lördag rengör vi ytorna med en stor magnetvagn. Den suger upp till exempel stålborst och annat som fastnar i magneten. En enda liten mutter på rullbanan kan sugas in i en jetmotor och slå ut den. Sommartid rengör vi rullbanan med en stor dammsugare. - Vår och sommar har vi också till uppgift att hålla borta vilt från flygplatsen. Vi jobbar med att både skrämma och klippa ned gräsytorna till max tio centimeter. Fågelsituationen är ganska bra. Men spovar kan vara jobbiga att hålla undan, fortsätter Jonas Edlund.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!