Det finns få saker i det vardagliga livet som kan skapa sådan irritation som bristen på hänsyn i trafiken.
För yrkeschaufförer blir det snabbt uppenbart var någonstans i en stad och i vilka situationer som omdömet eller kunskaperna brister.
Carl Persson har kört taxi i Luleå i över 20 år och upplever problemen dagligen. Det är främst tre saker i Luleåtrafiken som han irriterar sig på: Bristen på blinkersanvändning, slarv med högerregeln samt bristen på hänsyn.
– Blinkersanvändningen i Luleå är rena katastrofen, säger Persson.
Huvudleder och högerregel är en annan sak som vållar huvudbry hos många trafikanter. Visst kan det vara svårt att veta vad som gäller vid specifika korsningar. Det är inte alltid lätt att veta om man kör på en huvudled eller inte.
– Som bilförare ska man ha koll på skyltarna, säger Carl Persson.
Men han kan hålla med om att just högerregeln kan vara lite marig.
– Det finns vissa informella huvudleder i den här staden och känner man inte till dem är det stor risk att det smäller.
Enligt Carl Persson är den värsta korsningen den nedanför Båthusbacken vid Kulturens hus.
– Där är det inte många som följer högerregeln, säger han.
Andra förrädiska korsningar i Luleå är den på Smedjegatan/Skeppsbrogatan nedanför Kulturens hus. Här gäller inte högerregeln utan det är väjningsplikt från båda håll på Smedjegatan för att busstrafiken ska flyta.
– Det är nästan ingen som vet hur man ska köra där och man får vara extra vaksam, säger Carl Persson.
Så var det det där med hänsyn i trafiken. Carl Persson upplever att det har blivit värre de senaste tio åren.
– Bilisterna har minskat marginalerna, de kör tajtare inpå andra bilar, och svänger in precis mitt framför. Det har blivit ett hårdare trafikklimat, säger han.
Det är heller inte många som hjälper till för att trafiken ska flyta så smidigt som möjligt.
– Om det är tvåfiligt och jag ligger i ytterfil och behöver komma in i höger fil och ser en lucka och fäller ut blinkersen, då är det första som sker att luckan stängs.
Till sist vill han även skicka en hälsning till Luleås cyklister.
– De tror att den så kallade zebralagen (att fordon har väjningsplikt mot gående vid övergångsställe) även gäller för cyklister, vilket den gör OM de hoppar av och leder cykeln. Det är ett elände, de kommer som utskjutna ur en kanon och förväntar sig att man ska få stopp på två ton bil med fem meters marginal.