Vernissaget äger rum efter påskhelgen när en ko i naturlig storlek flyttar in på krogen HolyCow.
– Vi har inte bestämt exakt var den ska stå än. Från början tänkte vi placera den intill entrén, men det är samtidigt viktigt att skulpturen går att se från alla håll, säger krögaren Henrik Gröntvedt.
Konstprojektet Cow parade startade 1999 och har visats på sex kontinenter i sammanlagt 79 städer. Utställningarna uppskattas ha beskådats av runt 500 miljoner människor.
I Sverige har koparaden bara passerat Stockholm. Fram tills nu.
Skulpturen är tillverkad av kompositmaterial. Den Stockholmsbaserade konstnären Tony Laroy har fått uppdraget att skapa ett originalverk.
I en fabrikslokal på Bergnäset växer det annorlunda konstprojektet fram. I åtta dagar har han målat akrylfärg i lager på lager.
Målningen ska bli färdig under påskhelgen.
– Jag försöker inte tänka så mycket när jag målar, utan i stället uttrycka det jag känner. Jag har gjort en hel del skulpturer genom åren, men det är första gången som jag målar en ko.
Vad är kossan för tecken på ryggen?
– Jag är inspirerad av kalligrafi. Det har jag använt i tidigare verk. Det har faktiskt hänt att det kommit fram publik, bland annat i Tokyo, och påstått att de kan läsa vad som står i min tavla. Själv har jag ingen aning vad tecknen betyder. Min favorit är ett tecken med en fluga som ser ut på att vara på väg in i ett hus. Det lär betyda att snart blir det regn.
Skulpturen blir det senaste tillskottet i krögaren Henrik Gröntvedts samling som består av en flock på närmare 100 kompositkreatur. Endast en är i naturlig storlek.
Är ni inte orolig att någon överförfriskad gäst ska försöka rida in den?
– Det får absolut inte ske. Vi borde kanske ha ett kostängsel runt skulpturen, säger Magnus Ahlqvist som kom på idén att placera konst i Luleås restaurangmiljö.
För den internationellt kände konstnären Laroy är det inte första gången som hans verk hamnar på krogen.
– 1997 fick jag frågan om jag kunde upplåta mitt namn till en krog i Stockholm. På den tiden ansågs det inte särskilt fint att visa sin konst i den miljön, men i dag är det rätt vanligt i Stockholm.
Nu återstår en viktig sak. Konstverket bör få ett namn.
– Det är inte bestämt än. HolyCow borde vara det givna valet, men det blir i varje fall inte Rosa, säger Henrik Gröntvedt och skrattar.