Överhuvud taget är det mycket som rullar hos Duroc special steel, som arbetsplatsen nu heter.
Här sker kallvalsning, det låter inte så hett men har sina fördelar, enligt ledningen. Arbetsplatsen i Luleå har sedan en tid en fot i bilindustrin. Av företag i Luleå är det annars Hardtech som förknippas med bilar och där bearbetas stål efter upphettning.
- Använder du kallvalsning slipper du investeringen i ugnar och hantering i flera led, men får samma resultat. För en biltillverkare har det betydelse att kunna säga att tillverkningen sker med mindre förbrukad energi, säger Dan Bergman, vd i Duroc i Luleå.
Legojobb
Senast av samarbete med bilindustrin är att Duroc gör legojobb åt SSAB och slutligen Ford. SSAB har tagit fram höghållfast stål som kan formas kallt. Duroc köper stora rullar med plåt som valsas innan de levereras och i slutändan blir det en komponent till karossen i nya modellen av Ford Focus.
Plusfaktorer för Duroc är enligt Dan Bergman att företaget kan anpassa bredder, tjocklekar och hårdhet till specifika krav. Valsningen sker med hög precision och ända ner till 0,1 millimeter. Tunt som ett rakblad, beskriver han.
- Vi tittar nu på produkter i byggindustrin där man är ute efter att spara vikt och kan använda mindre mängd material. Det blir stor skillnad om en kund kan gå ner från 0,7 till 0,4 millimeter. Det ställs också höga krav på tillverkaren att kunna hantera tunn plåt, säger Dan Bergman.
För att ta det från början så är detta en arbetsplats hos SSAB som hetat såväl Specialstål som Lucoil och Hard and Special steels och vars överlevnad återkommande diskuterats. Sommaren 2009 såldes anläggningen till Duroc.
Då fanns 28 anställda. Enligt ledningen finns nu 50, dels som följd av att verksamheten så föranleder men också ett resultat av att Durocs renovering av tunga delar åt basindustrin flyttas från Umeå till Luleå.
Arbetskraft har samtidigt kommit från andra håll. Flera personer har bakgrund i Plannja. En är Helena Johansson, som i dag betraktar resultatet av Plannjaflytten till södra Sverige som bortkastade arbetstillfällen.
- Ett ekonomiskt dåligt beslut.
Hos Duroc är hon valsoperatör, en av de som valsar de plåtrullar Duroc köper från Rautaruukki, franska Arcelor och SSAB.
Sandvik och Skid-VM
I en annan del av den långa industribyggnad Duroc hyr finns slitten, där operatörerna skär av plåtar enligt noggranna instruktioner. "Sandvik ställer höga krav", konstaterar en operatör vid sin dator. Andra kunder är Accra, ett Piteåföretag som också tillverkar åt bilindustrin samt Nordlock, som tillverkar låsbrickor och Rottefella, tillverkare av skidbindningar. På så vis dyker Luleå upp i Skid-VM nästa månad.
Beslut finns om investeringar i produktionsutrustning på 15 miljoner kronor.