Här är företagen som vill till Luleå

En rad kedjor vill etablera sina verksamheter i Luleå. Problemet: Det är för få som vågar ta steget och starta franchiseföretag.

Foto: Sabina Nilsson

Luleå2019-04-03 19:32

På onsdagen besökte Franchisetorget Luleå för att informera om vad det innebär att driva franchiseföretag. Företagets vd, tillika ägare, Ramona Byrö var en av representanterna på plats.

– Hela syftet med vår turné är att få fler att starta eget. För vi vet att många drömmer om detta, men tyvärr är det inte lika många som vågar ta steget. Kanske vill man inte starta ensam eller också har man kanske inte den där klockrena affärsidén som gör att man vågar ge sig ut i en främmande värld, säger hon och fortsätter:

– När man blir franchisetagare så startar man eget bolag, men hyr en affärsidé vilket gör att risken är lägre. Du har en franchisegivare som stöttar och supportar dig, samtidigt som du vet att affärsidén funkar på tio till femton andra ställen. Det blir enklare helt enkelt.

Under träffen bjöds Luleåborna in för att lära sig mer om vad det innebär att bli franchisetagare. Eventet arrangerades tillsammans med Norrbottens Media, Arbetsförmedlingen, Visit Luleå, Luleå Näringsliv, Nyföretagarcentrum och Almi. Dessutom fanns två franchisegivare på plats, Husse som jobbar med hemleverans av hund- och kattprodukter, och Lion Bar.

– Vi är definitivt intresserade av att etablera oss i Luleå, det har vi varit i många år. Vi ser att det finns både underlag och behov. Jag ville vara med här i dag för att se om det finns ett intresse bland Luleåborna att jobba med mat och dryck, som ju är det vi håller på med, säger Manny Alisson, chief operation officer vid Lion Bar.

Han berättar att företaget grundades 1996 men att konceptet omarbetades 2016 när man blev en franchisekedja.

– I år lanserar vi vårt barkoncept och nu söker vi nya franchisetagare i hela landet. Det vore jättekul att komma till Luleå så vi får väl se om det blir så, säger han.

Franchisetorget åker på turné och träffar människor över hela Sverige. Enligt Ramona Byrö är snittåldern på deltagarna 40, det är lika många män som kvinnor och de flesta har en anställning i dag.

– Det är väldigt många företag som vill komma till Luleå men problemet är att det är svårt att hitta franchisetagare. Det hoppas vi kunna ändra på, bland annat med hjälp av den här typen av event, säger hon.

Här är några av företagen som vill till Luleå

Beauty Tan

Verisure

EcoSteaMobil

M Room

Boligheter

Moa

Goveteran

Direkt optik

LA takvård

Roofia

Elitfönster på plats

Asari

Trainlearngo

Yogayama

Delete

Midas

Bizniz Tools

Redfellas

Mr. Espresso

Surf Shack

Harrys

Stars and stripes

Lumon

AnytimeFitness

Kandyz

Flügger färg

Rugstore

Clubtan

Time2care

German Döner Kebab

Skyltstället

Salads and smoothies

Pub Niska

Hemdeli

Femtiofemplus

Önska

Zócalo

Gymi

7 eleven

Utvägen

Hjälpmedelsteknik

Itrim Sverige

Jobbet.se

VMP Group

Hydroscand

Pressbyrån

Klotterkonsulten

Pro Assistans

Remaljeringsbolaget

Relief

Ångtvättbilen

WSI

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om