Creative Hero Awards delas ut för tredje året i rad under NMW. Priset går till någon som har förverkligat en kreativ idé och adderat ytterligare lyskraft till Norrbotten.
Vinnare i år blev Bastard Burgers, som fick ta emot priset om 10 000 kronor under en VIP-middag på Kulturens hus under torsdagskvällen.
På scenen framförde Rickard Enbom, Kristofer Forss, Niclas Öberg och Daniel Ek ett tack till sina samarbetsparners och medarbetare.
– Det är våra underbara medarbetare som har gjort det här möjligt. Vi står här i dag med åtta restauranger, det är en fantastisk resa och vi har bara börjat, det här kan bli hur stort som helst. Alla ska få möjlighet att äta världens bästa streetfood, säger Rickard Enbom, grundare Bastard Burgers.
Vad gör er kreativa?– Att gå på Bastard Burgers är mer än att äta en hamburgare, det är en hel upplevelse, säger Rickard Enbom.
Under kvällen delades också pris för årets Young Creative Challange ut, där unga har jobbat med en utmaning åt UMO.
Vinnare blev grupp nummer två, med sin idé Haffa rätt.
– Vi kollade upp vår målgrupp genom syskon och andra, vi kollade vad de använde för ord och fastnade för "haffa". Vi undersökte även var de finns, vilka konton och kanaler som var relevanta, säger Nikita Rönning-Ledström från vinnargruppen.
– Vi är jätteglada, det kändes som ett kul ämne att jobba med, fortsätter hon.
NMW:s hederspris gick till Popkollo Norrbotten och det var Siri Wallenten och Alice Hartvig som tog emot priset.