Luleåborna häpnar av prisökningen: "Det är helt absurt"

Priset på matvaror har skjutit i höjden.
Till exempel kostar en tetra apelsinjuice 72 procent mer än för två år sedan. Bara på ett par veckor har priset gått upp med fyra kronor.
– Det är helt absurt, säger Luleåstudenten Agvan Bedrosian.

Kan Luleåborna gissa rätt på juiceflaskan? Och hur påverkas de de ökade matpriserna?

Foto: Herman Öberg

Luleå2025-03-17 19:00

Du minns kanske när juicetetran kostade omkring 20-lappen?

Så är det inte längre.

Det är sajten Matpriskollen som har tittat på ett antal populära produkter för att titta på prisutvecklingen.

Smör, mjölk, grädde eller bröd har till exempel gått ner i pris eller stannat relativt oförändrat. Men just apelsinjuicen på två liter har gått från 32 kronor till 55 kronor på två år.

– Det känns som att det var 21,95 i går. Men apelsin har blivit dyrare under lång tid, det har varit helt galet, säger Per Fredriksson som är ägare av Ica Supermarket Porsön.

Agvan Bedrosian är en av Fredrikssons kunder under måndagen. Han känner av prisökningen som handlar om mycket mer än bara apelsinjuice.

Statistiska centralbyrån visar i en undersökning att matpriserna i februari var 3,2 procent dyrare än vid samma tidpunkt förra året. Bara sedan januari ökade priserna med 1,7 procent.

– Priserna har gått upp som fan och som student är det ganska jobbigt. Man lever ju bara på CSN, så det är inte så bra, säger Agvan Bedrosian.

undefined
Per Fredriksson, ägare till Ica Supermarket Porsön.
undefined
Peter Andersson, stormarknadschef på Coop Storheden.

I sociala medier har det startats upprop för att bojkotta de stora matvarukedjorna. Det är bara måndag morgon när Kuriren är på besök i butikerna, men där märker inte ägarna av någon skillnad på kundernas köpvanor, vare sig den här måndagen eller den senaste tiden när priserna har ökat.

– För ett par år sedan fick vi en del kommenterar om hur dyrt det har blivit. Det man ser har blivit dyrare nu är choklad och sådana saker. Kaffe också, säger Peter Andersson, stormarknadschef på Coop Storheden.

När det gäller just apelsinjuicen som ett exempel säger Andersson att leverantören har höjt priset med tolv kronor samtidigt som priset i butik har höjts med åtta kronor.

Per Fredriksson från Ica:

– Allt blir dyrare och det är inget som vi handlare bara hittar på. Jag kan inte bara höja den här med en tia helt plötsligt, säger han samtidigt som han klämmer på ett par hamburgerbröd i hyllan.

– Många tror att vi tjänar mer, men om jag talar för bara den här butiken så får vi lägre marginaler. Om leverantören skulle höja det här brödet med en tia så kan inte vi göra det till kund. Då kanske vi höjer med åtta kronor. Så blir det med många varor, för det är nog dyrt ändå.

Vad märker du att det köps mindre av?

– De köper mindre av de varorna som stiger mycket, så blir det ju givetvis. Kaffe bland annat. Chokladkakor har gått upp i pris väldigt kraftigt och det säljer vi mindre av.

Prisökning på ett år

Kaffe, te och kakao: 23,5 procent

Oljor och fetter: 10,5 procent

Mjölk, ost och ägg: 10,4 procent

Alkoholfria drycker: 9,5 procent

Sötsaker och glass: 9,4 procent

Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuice: 4 procent

Grönsaker: 1,6 procent

Bröd och övriga spannmålsprodukter: -0,4 procent

Fisk: -0,9 procent

Frukt: -5,1 procent

Totalt, livsmedel och alkoholfria drycker: 3,9 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!