Hänsynslösa förare skapar farligt arbete

Vägarbetarna lever farligt.  Bilarna kör alldeles för fort förbi eftersom bilisterna struntar i hastighetsbegränsningen vid vägarbetet.  Men vems fel är det att ingen bryr sig om skyltningen?  I går kallade Vägverket till möte vid E 4.

OSÄKER. Vägarbetarna hamnar mellan stolarna, när dålig skyltning och ansvarslösa bilister möts. "Man känner sig aldrig säker på jobbet" menar Eva Wikström, projektledare på Vägverket.

OSÄKER. Vägarbetarna hamnar mellan stolarna, när dålig skyltning och ansvarslösa bilister möts. "Man känner sig aldrig säker på jobbet" menar Eva Wikström, projektledare på Vägverket.

Foto: Andreas Wälitalo

LULEÅ2008-06-10 06:00
Vägverket räknar med problem längs E 4 i sommar. Det är bland annat mellan Norrfjärden och Rosvik som vägen ska asfalteras om och vägarbetarna lever farligt när bilarna susar förbi på tok för fort. 30- eller 50-skyltar, men hastigheter långt över det tillåtna. Vägverket kritiserar bilisterna, men polisen tycker att Vägverkets entreprenörer slarvar med skyltningen. Vilket Kurirens utsända kan bekräfta. För skyltarna är redan uppe längs vägbygget. Vi kryper fram kilometer efter kilometer i 30 kilometer i timmen, utan att se ett spår av vägbygget. Så kommer en 70-skylt och då - men först då - ser vi en vägmaskin. Sen fortsätter vi en stund i 70 och hinner upptäcka ett par vägarbetare på vägen långt innan vi ser 50-skylten alldeles vid deras fötter. - Det borde vara självklart att så fort man ser en människa på vägen så släpper man på gasen. Men det är väldigt få som gör det, säger Eva Wikström, projektledare från Vägverket i Luleå. Trafiken kommer att öka
I sommar med sol och semester kommer trafiken att öka. - Det är jobbigt att stå med ryggen mot bilarna och bara känna draget när de kör förbi, säger Eva Wikström. Men det är inte bara bilisterna som måste skärpa sig, säger polisen. - Skyltningen vid vägarbetsplatserna måste bli bättre. Skyltarna måste flyttas allt eftersom vägarbetet avancerar, säger trafikpolisen Roger Berg från Luleå som menar att bilisterna slutar respektera skyltningen om de uppfattar den som onödig eller felaktig. Det är svårt att hålla 30 långa sträckor på en bred och fin väg som i vanliga fall är skyltad i 90 eller 110 utan att se ett spår av en vägjobbare. Ny mobil fartkamera
Men även om polisen är missnöjd med skyltningen så ska bilisterna hållas efter. Och i höst ska trafikpolisen i Luleå börja använda sin nya mobila fartkamera vid vägbyggen. - Den kommer att användas framförallt vid 30-sträckor, som till exempel vägarbeten, säger trafikpolisen Roger Berg, och den ska skyltas tydligt så att ingen missar den. Kameran, som är monterad i en släpvagn, kostar 400.000 kronor och det finns 15 stycken i landet. Men även om Roger Berg hävdar att syftet med kameran är att sänka hastigheter och inte dela ut böter, kommer kameran förmodligen amorteras väldigt fort. Åtminstone om polisen skyltar lika dåligt som Vägverkets entreprenörer. Då är risken stor att bilisterna blivit avtrubbade långt innan de kommer fram till kameran - och vägarbetarna som den ska skydda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om