Handsfree inte säkert

? Handsfree löser inte problemet med trafiksäkerheten. Det är pratandet som ökar riskerna.
Det säger Håkan Alm som är professor i teknisk psykologi vid Luleå tekniska universitet.

LULEÅ2003-10-23 06:30
Förbjud användandet av mobiltelefon i samband med bilkörning. Det förslaget har kommit under senare år. Det har motiverats med att antalet olyckor ökar i samband med att människor använder mobiltelefon när de kör bil. Storbritannien har försökt lösa det här problemet genom att bara tillåta handsfree i samband med bilkörning. Innebär det att trafiksäkerheten ökar? Om de här sakerna talade professor Håkan Alm på en så kallade vetenskapssallad på Ebeneser vid lunchtid på onsdagen. <br>Ökad risk<br>Alm är professor i teknisk psykologi. Det ämnet handlar om att anpassa tekniken till människan och hennes behov.<br>I sitt föredrag redovisade Håkan Alm resultatet av flera undersökningar som visar på ett klart samband mellan ökad olycksrisk och användandet av mobiltelefon i samband med bilkörning. En undersökning talar om en fyrdubblad risk.<br> ? Reaktionsförmågan förlängs när man talar i mobil. I en undersökning sänktes reaktionsförmågan med 0,4 sekunder. Om man kör 90 kilometer per timme så förlängs bromssträckan med 16 meter. Reaktionsförmågan påverkas mer för äldre personer och för unga som inte haft körkort så länge, säger Håkan Alm.<br>Han talade om en annan undersökning som visar att omkring var tionde bilist vinglar över till mötande körfält när han eller hon talar i mobiltelefon.<br> ? När vi kör bil och dessutom ska tala i telefon får hjärnan belastningsproblem. Den klarar inte av att koncentrera sig både på bilkörningen och på samtalet. Därför tappar vi lite koncentration och det är det som kan orsaka bilolyckor. <br>Risker<br>Enligt Håkan Alm måste alla bilister bli medvetna om riskerna med att tala i telefon samtidigt som man kör bil. <br> ? Det är bra att placera telefonen så att man ser den när man kör. Då når man den lätt om det ringer. Men om den ligger i något fack måste man kanske sträcka sig efter den och då kan det uppstå problem.<br>I sitt anförande talade Håkan Alm också om skillnaden mellan att tala med en medpassagerare och att prata i mobiltelefon.<br> ? Om det uppstår en farlig situation så tystnar medpassageraren. Det beror på att vi uppfattar faran genom förarens kroppsspråk. Men en person som talar i telefon kan inte se om det uppstår någon trafikfara. Därför fortsätter den personen samtalet och det kan i vissa situationer orsaka olyckor.<br>Han berättar hur han själv försöker minska riskerna i samband med bilkörning.<br> ? Om jag tappar en CD-skiva så låter jag den ligga kvar ? jag vet vilka risker det är att försöka ta fram den samtidigt som jag kör. På samma sätt ska vi lära oss att minska riskerna när det gäller användandet av mobiltelefon i samband med bilkörning.<br>Hur ska man då minska riskerna? <br> ? Att sänka hastigheten är det enklaste och bästa sättet att minska risken för olyckor när man talar i mobil och kör bil. <br>Han talar också om att man på körskolor ska lära eleverna farorna med att använda mobil och samtidigt köra bil.<br> ? Mobilen har stora fördelar i samband med bilkörning. Vi vet bland annat att många som råkar ut för olyckor själva kan ringa och begära hjälp. Och polisen får många tips om rattonyktra. <br> ? Men vi får inte glömma bort de risker som det finns när man kör bil och samtidigt talar i telefon. <br>jackie.bortz@kuriren.com<br>0920/375 78<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om