Handlare jublar i regn och rusk
Ödsliga stränder och isande badvatten. Deppigt för semesterfirare kanske, men glädjande för handeln. I brist på annat konsumerar vi nämligen som aldrig förr.- Det är helt klart mer folk ute i handeln under dagar med dåligt väder, säger Jessica Lindblom, detaljhandelsanalytiker på Handelns Utredningsinstitut.
- Dagligvaruhandeln, alltså livsmedel, måste man alltid ha så det ligger ganska jämnt. Vid fint väder kan det öka något, folk stannar förbi och handlar på sig mat och dryck då de ska på utflykter och picknick, säger Jessica Lindblom.
Under juni månad ökade klädhandeln med 6,5 procent och skohandeln med 4,2 procent jämfört med juni 2006.
- Om folk har lite extra pengar i plånboken så är det främst kläder och skor man lägger dem på, menar hon.
Då det väl kommer en vecka med 25 grader och sol så slås det ändå ganska jämnt ut i slutänden, enligt Jessica Lindblom. Några exakta siffror på hur sommarens väder påverkat övriga områden inom handeln kan hon dock inte ge, eftersom HUI:s detaljhandelsindex för juni månad ännu inte sammanställts.
Hyr komedier och action
Vi på Kuriren bestämde oss för att åka ut i den mulna sommarstaden, för att se hur det ligger till med Luleåbornas konsumerande under dessa dagar. Vårt första stopp gör vi på videobutiken.
- Uthyrningen ökar betydligt när det är dåligt väder. Det var väldigt mycket folk i går, kanske visste många att det skulle bli regn i dag, säger Lena Larsson, butikschef på Hemmakväll.
Populärast är komedier och actionfilmer, vilket Lena Larsson tror beror på att det är filmer som hela familjen kan se tillsammans nu när de flesta är lediga.
Under juni månad ökade Hemmakvälls uthyrning med 15 procent, jämfört med juni 2006. Detta tror Lena Larsson beror på en kombination av vädret och TV-utbudet.
- Förra året var det fotbolls-VM och sol, menar hon.
Vid kassan står Magnus Garbom, som säger att han ser väldigt mycket film. Denna gång hyrde han Into the blue.
- När det är bra väder vill man vara ute, men är det så här söker man andra saker att fördriva tiden med, menar han.
Extrapersonal kallas in
Kuriren åker vidare för att ta en titt på kafébranschen.
- Vi har extra mycket folk nu i dagarna, de flesta dyker upp på eftermiddagarna. Vi får ta in extrapersonal och ställa fram fler bord, säger Sofia Englund på Börje Olssons konditori.
Hon menar att det nu under sommaren är vädret som styr. Dessa grå dagar märks det tydligt på kassan, som dubblas eller till och med tredubblas.
- I går var det full rulle. Det blir kö hela vägen här inne och det slutar som aldrig att komma folk, säger Sofia Englund.
Populärast är wienerbröden, de sista timmarna på eftermiddagen tar de slut så att personalen får beställa in fler. Och så den sedvanliga kaffe latten förstås.
Badkläder säljs ännu
Tillsist tränger sig Kurirenbilen fram bland de nästan fulla parkeringsplatserna på Storheden.
- Hittills ser vi en ökning på 20 procent under juni och juli jämfört med i fjol, och det verkar bara fortsätta, säger Erik Segerlund på Intersport.
Enligt honom handlar norrmännen väldigt friskt då de vid dåligt väder inte har annat att göra.
- Varannan jag pratar med här i butiken är norrman.
Utelivsprylar, kläder, skor, Foppatofflor, ja det mesta säljer bra enligt Erik Segerlund. Han kan också meddela att till och med badkläderna går åt. Kanske har Luleåborna fortfarande hoppet uppe ändå.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!