– På den tiden hade städerna en befolkning tillsammans på ungefär 100 000 invånare. Hade man gjort verklighet av de tankarna tror jag att befolkningen idag hade kunnat vara runt 130 000. I stället står vi och stampar på ungefär samma fläck, säger bodensaren Kenneth Berglund, som initierade projektet tillsammans med Torsten Blom.
Grundtanken var att göra regionen attraktivare genom att skapa en storstad.
– Kommer man upp i 100 000 invånare så syns man på ett annat sätt, kan konkurrera med andra städer och locka till sig fler etableringar, verksamheter och människor. Slår man ihop Luleå och Boden får man väldigt mycket, och med närheten till universitetet fanns stora möjligheter till utveckling. De har i viss mån blivit verklighet. Men inte som det kunde blivit, säger Berglund.
Projektet kallades "Bandstaden". Intresse fanns hos Företagarna i Boden och Luleå.
– Vi tog fram förslag och skisser med hjälp av arkitekten Mats Tormod i Luleå. Det handlade om att förbinda städerna med en motorväg, att på sikt bygga ihop Luleå och Boden med bostäder och att ett snabbtåg skulle finnas för arbetspendling.
På ett möte på Kungsbaren i Boden presenterades planerna för företagare och politiker.
– Tongångarna var positiva men i möte med pressen efteråt dödförklarade politikerna projektet. Men tankarna plockades upp av Karl Petersen och Olle Lindström tio år senare, säger Berglund.
Tillsammans har Luleå och Boden cirka 106 000 invånare i dag.