Han tar varumärket till USA

Gneis och North bend är två kända klädmärken som Luleåbon Jan Fjellström står bakom. Nu hoppas han slå igenom med sitt varumärke MOC i USA.

Janne Fjellström.

Janne Fjellström.

Foto: Jessica Tervaniemi

Luleå2018-12-15 18:00

I samband med VM-seglingarna -88 fick Janne Fjellström uppdraget att producera alla klädesplagg som skulle användas under tävlingarna. På kläderna han producerade satte han sitt egna nyuppfunna varumärke North bend.

Tio år senare fanns North bend hos cirka 300 återförsäljare, varav de största sportkedjorna.

– Jag sålde märket till Team Sportia som har kört med det som sitt egna fram till nu, berättar Janne Fjellström.

Efter några år kom idén om att skapa ett helt nytt klädmärke med inriktning på slitstarka ytterkläder för barn. I och med det föddes idén om Gneis och med sig på tåget hade han Ulf Byström som i dag står som ensam ägare för klädmärket.

– Det fanns inga kläder som var riktigt bra. Jag ville göra material som höll och inte impregnerade skjorttyger som blev kassa efter en tvätt. Vi gjorde en annons i alla lokaltidningar ner till Gävle och mailade ut till alla vi hade i vårt nätverk. På två veckor hade vi 30 000 plagg i order. Det sa bara poff!, så var vi igång med Gneis, berättar Janne Fjellström.

Efter några år med Gneis gick Janne Fjellström vidare och hade funderingar på att göra outdoor kläder. Då stötte han på sin kompis Johan Forsgren från Åre som också hade sålt sitt företag.

– Han hade varit ute och cyklat och hade telefonen fast i ett sportarmband. Han slogs av den slående naturen, men tog inga bilder eftersom att det var så svårt att få loss telefonen från sportarmbandet, förklarar Janne.

– Han sa att ”tänk om man kunde göra om sportarmbandet och förenkla det”. Jag åkte hem och funderade, det han sa skulle jag lösa, så jag löste problemet. Och då uppstod MOC.

MOC:s koncept heter ”move smarter” och bygger på en kardborre-teknik som är inbyggd i exempelvis ett mobilskal.

– Vi förflyttar oss hela tiden och använder samma produkter. MOC är funktionsprylar som löser ett problem, exempelvis ett sportarmband där man kan dra loss telefonen från armen snabbt. Man ska kunna förflytta telefonen mellan olika system och platser.

För att få ut MOC i världen har de tagit hjälp av en amerikansk agentur som presenterar produkterna för olika butikskedjor. Sedan två veckor tillbaka har MOC:s produkter funnits på Walmarts marknadsavdelning som nu ska utvärdera och ta ställning till om de vill ta in MOC i sitt sortiment.

– Processen tar ett par månader och vi har precis startat. Vi har hållit på ett halvår med att förbereda produkterna så att de ska kunna passa in i sortimentet, säger Janne Fjellström och fortsätter:

– Får vi order till 2000 butiker i USA, som Wallmart eller någon annan butikskedja som har 5000-6000 butiker så kan det gå fort, men vi är inte där än. Vi omsätter mellan 1-2 miljoner i dagsläget. Men vi jobbar långsiktigt på ökad omsättning och stora butikskedjor.

Håkan Manderstedt är marknadsansvarig för MOC och ser fram emot arbetet att få ut varumärket i världen.

– Det är ju så att steget mellan att lyckas ordentligt, till att inte lyckas speciellt bra, är hårfin. I USA så räcker det med att en av de stora kedjorna anammar det här. Då har du en ganska stor potential att lyckas ordentligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!