Slår larm om riskerna • "Båtfolket kommer för nära"

Nu höjer ledningen för Sveriges största muddringsprojekt ett varningens finger mot båtfolket i Luleå. "Jag förstår att nyfikenheten är stor, men tyvärr sker det incidenter varje dag med segelbåtar eller vattenskotrar som kommer för nära våra mudderverk", säger projektingenjören Anton Nordberg

"Det känns mäktigt att se ett av världens största mudderverk i Luleå. Det är första gången som jag får chansen att arbeta med ett så här stort mudderverk", berättar Edin Maslesa inför åsynen av Magnor i bakgrunden. Edin Maslesa från Sjöfartsverket är en av Malmportens två projektledare.

"Det känns mäktigt att se ett av världens största mudderverk i Luleå. Det är första gången som jag får chansen att arbeta med ett så här stort mudderverk", berättar Edin Maslesa inför åsynen av Magnor i bakgrunden. Edin Maslesa från Sjöfartsverket är en av Malmportens två projektledare.

Foto: Petra Älvstrand

Luleå2024-07-25 05:00

Muddringen av farleden in till Luleå är inne på sin tredje vecka. Efter tolv års förberedelser är projektet äntligen är i gång, men glädjen grumlas av en tilltagande oro.

Anton Nordberg har i sitt arbete hos entreprenören Malmporten Dredging Contractors daglig kontakt med kaptenen på ett av världens största mudderverk, Magnor.

– Vi har upptäckt att båtfolket i Luleå inte håller avstånden. Vi eftersträvar ett säkerhetsavstånd på minst 100-150 meter. Om någon kommer för nära måste vi avbryta arbetet av säkerhetsskäl. Det händer nära på varje dag. Det innebär förstås merkostnader, men framför allt handlar det om att undvika att människor kommer till skada. Riskerna är överhängande, både på mudderverket och i fritidsbåtarna, förklarar Anton Nordberg.

undefined
Han höjer en varningens finger mot båtfolket i Luleå. "Det händer incidenter varje dag. Om en segelbåt eller en vattenskoter kommer för nära våra mudderverk måste vi stoppa arbetet ombord av säkerhetsskäl", förklarar projektingenjör Anton Nordberg hos entreprenören Malmporten Dredging Contractors.
undefined
Ledningen för Sveriges största muddringsprojekt i modern tid går i dag ut med en gemensam varning till båtfolket i Luleå. Orsaken är att segelbåtar och bland annat vattenskotrar har av nyfikenhet undvikit att hålla ett säkerhetsavstånd på 100-150 meter, från vänster: Linda Wikman, Luleå hamn, Anton Nordberg från entreprenören Malmporten Dredging Contractors, Edin Maslesa, Sjöfartsverket samt Johan Skott, biträdande projektledare på Luleå hamn.
undefined
Med sina tre stödben är Magnor lätt att känna igen. Benen är 40 meter höga och måste förankras på havsbotten innan muddringsarbetet kan komma i gång. Benen används också för att förflytta skeppet ett 10-tal meter åt gången.
undefined
Med hjälp av sin grävmaskin och sin gigantiska grävskopa ska Magnor skapa ett djup på 15-16 meter längs Sandgrönnleden.
undefined
"Jag har väntat på den här stunden i tio år. Därför känns det extra bra att vi redan i det här skedet kan konstatera att vi ligger före tidsplaneringen", säger Linda Wikman, projektledare för arbetet i Luleå hamn.
undefined
"Magnor byggdes 2016. Det här är första gången som jag får se mudderverket på nära håll. Det ägs av ett nederländsk rederi, men språket ombord är engelska", berättar projektledaren Edin Maslesa.
undefined
På tisdagen genomförde Räddningstjänsten i Luleå en skyddsrond på mudderverket Magnor.

Vi möter projektledningen på Luleås gamla malmkaj på Svartöstaden. I bakgrunden syns den 72 meter långa mudderverket Magnor som ligger i hamn för rutinmässigt underhåll och påfyllning av bränsle. Intill guppar två lediga pråmar som normalt fraktar undan muddermassor.

Med sina tre stödben, som vardera är 40 meter höga, har Magnor ett lättigenkännligt utseende. Benen förankras i havsbotten innan muddringsarbetet kan starta. En gigantisk grävskopa skapar en kapacitet att i ett enda svep kunna ta upp 40 kubikmeter havsbotten.

För dagen är det inte tillåtet att gå ombord. Den tolv man starka besättningen har fått ledigt. Normalt pågår arbetet ombord dygnet runt.

Det tar ett halvt dygn att bogsera mudderverket till hamn och det sker var tredje vecka. 

– Det är otroligt mäktigt att få se Magnor i Luleå. Jag har aldrig sett ett så stort mudderverk tidigare, förklarar Edin Maslesa, erfaren projektledare på Sjöfartsverket.

Vad kostar det att hyra ett mudderverk av den här storleken?

– Hyran ligger på runt 150 000 kronor i timmen.

undefined
Sjöfarten har fått en ny profil. Nu slår ledningen för Malmporten larm om att båtfolket i Luleå inte respekterar säkerhetsavståndet som uppgår till 100-150 meter. "Det händer incidenter varje dag. Om en segelbåt eller en vattenskoter kommer för nära måste vi stoppa arbetet ombord av säkerhetsskäl", förklarar projektingenjör Anton Nordberg.
undefined
Det tar ett och ett halvt dygn att med hjälp av en bogserbåt ta Magnor i hamn från Luleå hamn till arbetsområdet på Sandgrönnleden.
undefined
Här är en av de stora grävskopor som det 72 meter långa mudderverket Magnor använder sig av.
undefined
Det tar ett och ett halvt dygn att med hjälp av en bogserbåt ta Magnor i hamn från arbetsområdet på Sandgrönnleden.
undefined
"Jag har väntat på den här stunden i tio år. Därför känns det extra bra att vi redan i det här skedet kan konstatera att vi ligger före tidsplaneringen", säger Linda Wikman, projektledare på Luleå hamn.
undefined
"Vi har genomfört omfattande geotekniska undersökningar av havsbotten, men det är förstås omöjligt att fingranska hela området. Fram till nu har allt gått helt enligt plan", säger Johan Skott, som är biträdande projektledare på Luleå hamn.
undefined
"Det känns mäktigt att se ett av världens största mudderverk i Luleå. Det är första gången som jag får chansen att arbeta med ett så här stort mudderverk", berättar Edin Maslesa inför åsynen av Magnor i bakgrunden. Edin Maslesa från Sjöfartsverket är en av Malmportens två projektledare.
undefined
Han höjer en varningens finger mot båtfolket i Luleå. "Det händer incidenter varje dag. Om en segelbåt eller en vattenskoter kommer för nära våra mudderverk måste vi stoppa arbetet ombord av säkerhetsskäl", förklarar projektingenjör Anton Nordberg hos entreprenören Malmporten Dredging Contractors.
undefined
"Vi har genomfört omfattande geotekniska undersökningar av havsbotten, men det är förstås omöjligt att fingranska hela området. Fram till nu har allt gått helt enligt plan", berättar Johan Skott, som är biträdande projektledare på Luleå hamn.
undefined
"Vi har genomfört omfattande geotekniska undersökningar av havsbotten, men det är förstås omöjligt att fingranska hela området. Fram till nu har allt gått helt enligt plan", berättar Johan Skott, som är biträdande projektledare på Luleå hamn.
undefined
Glädjen över att starta projekt Malmporten redan tre veckor efter att kontraktet undertecknats grumlas av rapporter om fritidsbåtar som inte respekterar säkerhetsavstånden till mudderverken. "Risken för skador är överhängande", förklarar Anton Nordberg från Malmporten Dredging Contractors.
undefined
"Vi har genomfört omfattande geotekniska undersökningar av havsbotten, men det är förstås omöjligt att fingranska hela området. Fram till nu har allt gått helt enligt plan", säger Johan Skott, som är biträdande projektledare på Luleå hamn.
undefined
Sjöfarten har fått en ny profil. Nu slår ledningen för Malmporten larm om att båtfolket i Luleå inte respekterar säkerhetsavståndet som uppgår till 100-150 meter. "Det sker incidenter varje dag. Om en segelbåt eller en vattenskoter kommer för nära måste vi stoppa arbetet ombord av säkerhetsskäl", förklarar projektingenjör Anton Nordberg.
undefined
"Jag har väntat på den här stunden i tio år. Därför känns det extra bra att vi redan i det här skedet kan konstatera att vi ligger före tidsplaneringen", säger Linda Wikman, projektledare för arbetet i Luleå hamn.
undefined
På tisdagen genomförde Räddningstjänsten i Luleå en skyddsrond på mudderverket Magnor.

Den sjätte juli startade muddringen i Luleå. Tack vare ett flertal sena arbetskvällar lyckades Malmportens två projektledare sätta fart på projektet redan tre veckor efter att kontraktet för den första etappen var signerat.

Malmporten Dredging Contractors har fyra muddersverk i gång. Planen är att Magnor och det 68 meter långa mudderverket Simson ska förbättra djupet i Sandgrönnleden, medan Optimus och Kahamari 2 ska arbeta i Luleås hamnområde.

– Vi har redan hunnit göra en förändring i projektet. Vi senarelägger en del av muddringen i Sandgrönnleden för att i stället låta Magnor förbereda och frilägga ett berg på havsbotten i själva hamnområdet. Det är 1,1 miljoner kubikmeter berg som ska sprängas bort nästa år. Förändringen gör att vi vinner värdefull tid i ett senare skede, förklarar Edin Maslesa.

Trots att arbetet ska pågå fram till den 25 oktober eller tills isen lagt sig är det bara sex procent av muddermassorna som beräknas tas upp i år. 2029 ska allt arbete vara klart.

Projekt Malmporten leds av Sjöfartsverket och Luleå hamn, där den statliga verket ansvarar för arbetet i farleden, i hamnområdet samt bygget av ett 15-tal nya fyrar. 

Linda Wikman är ansvarig projektledare i Luleå Hamn. Hon har ansvaret för att bygga en 1 063 meter lång kaj.

– Jag har väntat på den här stunden i tio år. Därför känns det extra bra att vi redan i det här skedet kan konstatera att vi ligger före tidsplaneringen.

Årets muddringsarbeten

1) Skvampen. Här ska det muddras av en ränna. Byggnationen av en skyddsvall inleds. Hantering av förorenade massor ingår i kontaktet.

2) Hamnområdet. Här ska ett berg på havsbotten avtäckas som en förberedelser av nästa års sprängningar. Bergmassor ska sedan användas vid anläggandet av en ny djuphamn i Skvampenområdet.

3) Sandgrönnleden. Muddermassor som hämtas upp från havsbotten ska via pråmar dumpas vid Östra Vitfågelskäret och Västra Sandgrönn.

Källa: Sjöfartsverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!