Han känner sig svartlistad av Lulebo
Först orsakade en vattenskada hos grannen en massa strul för Torbjörn Sjögren och hans familj. Sedan uppstod en tvist mellan Sjögren och hyresvärden Lulebo när frågan om en nedsättning av hyran på grund av vattenskadan skulle diskuteras. Sjögren menar att hyresvärden Lulebo har kränkt hans rättigheter som hyresgäst.
RIMLIGT MED KOMPENSATION. Torbjörn Sjögren och hans familj bor på Mjölkudden i Luleå. Förra sommaren uppstod en vattenskada som kom att få omfattande konsekvenser för familjens vardagsliv. "På grund av de besvär som vattenskadan orsakat oss tyckte jag att det skulle vara rimligt för Lulebo att kompensera oss genom att sänka hyran under den tid vi inte kunde använda vårt eget kök", säger han. Foto: LINDA WIKSTRÖM
Foto: Linda Wikström
Söderlind informerade Sjögren om att det verkade som att frågan om kompensation skulle måsta avgöras i domstol.- Enligt hyreslagen har man som hyresgäst laglig rätt att göra så här när en tvist med värden uppstår, berättar Söderlind.Nu gick de aldrig så långt som till domstol utan Lulebo kröp till korset och gick med på att de besvär som drabbade familjen Sjögren var värda en hyresnedsättning på 3.000 kronor.Därmed trodde både Torbjörn Sjögren och Magnus Söderlind att hela frågan var utagerad men...Eftersom Sjögrens dotter kommer att byta skola till hösten funderar familjen på att söka lägenhet närmare den nya skolan. När han gick in på Lulebos hemsida för att ställa sig i kö för en ny bostad fick han en chock.- Det stod att jag inte fick ställa mig i kö, att jag var blockerad och att jag skulle kontakta Lulebo. När jag ringde fick jag höra att orsaken till att jag inte var välkommen var en hyresskuld. Torbjörn Sjögren trodde inte sina öron. Trots att han och Lulebo var överens om hyresnedsättningen och trots att han uppträtt precis som man ska när det gäller hyresdeponering vid tvister så verkade det som om Lulebo ändå tänkte utsätta familjen Sjögren för någon form av svartlistning.När Kuriren ringde Birgitta Wäppling, marknadschef på Lulebo, ville hon inte diskutera det enskilda ärendet Torbjörn Sjögren.- Fast det är viktigt att folk vet att vi aldrig svartlistar våra hyresgäster men om man har en skuld till oss kan man inte boka en ny lägenhet eller om det finns en tvist där det uppstått en skuld, säger hon.Ingen skuld
Ärendet med Torbjörn Sjögren betraktar Wäppling som reglerat och klart och hon menar att hans problem med att få ställa sig i kö via Lulebos hemsida berodde på att pengarna från Sjögren tog några dagar på sig att nå Lulebo på grund av långsamma bankrutiner.Det märkliga i det här fallet är ändå att Lulebo uppenbarligen har betraktat Torbjörn Sjögrens deponering av hyresavgiften hos länsstyrelsen som en hyresskuld.- Att deponera hyran hos länsstyrelsen är ingen hyresskuld. Det är oroväckande om det är så det fungerar hos Lulebo. Det här är en rättighet som man har enligt hyreslagen, säger juristen Magnus Söderlind.Otrevlig
Han menar att Lulebo väljer att bestraffa Sjögren, trots att han gjort precis som man ska göra vid en tvist.Sjögren är rädd för att han ska få problem att skaffa bostad i framtiden om Lulebo på något sätt har registrerat det som hänt i sitt datasystem.- Jag skulle vilja se att det här är bortplockat, jag vill inte ha den stämpeln på mig, menar han.Dessutom anser Torbjörn Sjögren att Birgitta Wäppling uppträtt otrevligt, nästintill hotfullt, mot honom vid ett telefonsamtal.- Hon sade att "Det är faktiskt vi som själva väljer vilka hyresgäster vi vill ha" åt mig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!