Han dömer ut Bothniabanan

En avart av regionalpolitik.
Så stämplar Leif Östling, en av landets tyngsta industriledare och på semester i hemlänet, kustjärnvägen genom Norrland.
? Vem tar tåget till jobbet?

LULEÅ2004-08-09 06:30
Det är en lastbilens man som talar. För godsets räkning har Scania, som förre Luleåbon Leif Östling är koncernchef i, skäl att tala sig för landsvägen. Det gör han också<BR>&nbsp;? Jo, och även Volvo passar bra att frakta med. Godset går lika bra på lastbil. Det finns enorma avarter av regionalpolitik. Bothniabanan är ett exempel. Det är bortkastade pengar och fullständigt vansinnigt att bygga järnvägen. Folk åker bil och tar flyget, vem tar tåget till jobbet, undrar Leif Östling.<BR>På honom biter alltså inte bedömningarna att kustjärnvägen ger vidare arbetsmarknad och inte heller att det finns gods att räkna med i Ryssland och Finland.<BR>Leif Östling är på hemmaplan, om man nu kan säga så om staden han lämnade 1965. Återvända? Nej, det blir nog inte, det har hänt mycket sedan dess. När Kuriren inväntar honom kommer han i hög fart på cykel till Lövskärs hamn, med vattenflaskan på pakethållaren och Ferruformkeps på skallen. Familjen har stuga i trakten och kopplar av.<BR>&nbsp;? Jag brukar vara i Luleå på sommaren och även vintertid, när vi får tid. Morfar var bonde i Hertsö by, så här har jag sprungit omkring i gräs och på höskullen, berättar Leif Östling som också minns laxfångsterna och inte minst efterarbetet.<BR>Misstror regionalpolitik<BR>Han är snart 59 år, har varit koncernchef i Scania i 16 år och har nu kontrakt till 2006. Dra sig tillbaka är inte aktuellt.<BR>&nbsp;? Finns ingen anledning om man är pigg.<BR>Han talar om produktivitet, näringslivets förutsättningar och välstånd och det där hör ihop. Leif Östling misstror delar av regionalpolitiken och menar att den naturliga utvecklingen med koncentration till större städer kommer att fortgå. Då ska man inte missleda folk att tro annat.<BR>&nbsp;? Syftet med regionalpolitiken är välment, däremot gör den mer ont i längden för enskilda människor. För du kan aldrig rädda glesbygden. Tjejerna vill inte ens vara där medan killarna vill vara kvar och köra skoter. Människor kommer att bo kring områden som Luleå?Boden?Piteå?Älvsbyn och städer som Sundsvall. Den utveckling vi har är att företag behöver större och större marknad och de små slås ut och vi får en koncentration till stadsbildningar, säger Leif Östling.<BR>Och människor måste bli mer benägna att flytta för att fylla ut behoven på arbetsmarknaden, i en tid där många försvinner i pension och färre jobbar, menar han vidare.<BR>Nog är väl människor mer flyttbenägna nu än tidigare?<BR>&nbsp;? De som är 20?25 år och singel har lätt för att röra på sig. Men för de på 35?40 år är det viktigt att komma underfund med hur de ska stimuleras. Det är inte bara en sak att fundera på, båda jobbar och har barn.<BR>För näringslivets konkurrenskraft och risken för fler företag som flyttar utomlands, trycker nu Svenskt Näringsliv på hårt för att folk måste jobba mer. Industrifacket buar men Leif Östling instämmer.<BR>&nbsp;? Tyskland gick ner i 35 timmar per veckan men kom på att det inte håller. I Frankrike diskuteras det här. USA har 45 timmar och fortsätter med det, Japan har likvärdigt och i Östeuropa talar vi om 40?45 timmar.<BR>Däremot avfärdar han kopplingen till att Ferruform kan flyttas utomlands om inte arbetstiden utökas.<BR>&nbsp;? Det fungerar inte så, däremot är det viktigt med en lokal syn på arbetstider.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om