Hamnspecial: Här förvandlas gas till bensin

Det finns oljeshejker även i Luleå.
För när tankbilskusken Leif Magnusson lämnar av sin last med 52.000 liter bensin vid mackarna sugs gas tillbaka som omvandlas till bensin. Det är lag på det.

LULEÅ2005-08-26 06:30
<STRONG>Läs mer: Ett skepp kommer lastat till Luleå<BR></STRONG><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=952261&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2"><STRONG>Läs mer: Från andra sidan jordklotet för att lossa kol till SSAB</STRONG></A><BR><BR>Det finns en plats i Norrbotten där bensingaser från tankningar i norra Sverige återvinns till ny bensin. Platsen är drivmedelsdepån i Uddebohamnen i Luleå. Förra året lastades det ut nästan 125.000.000 liter bensin från depån. Av gaser som togs om hand blev det 132.935 liter ny bensin.<BR>Så bilägarna luras på en liter då och då?<BR> ? Ja, men det är ju lag på det här och anläggningen kostar en hel del, säger Karl-Erik Hansson, driftledare vid Shell, som ansvarar för depån.<BR> ? Tidigare gick ju gasen ut i luften. Och återvinningen har lett till betydligt mindre lukt för den som tankar bilen, för de som jobbar vid mackar och för de som bor nära mackarna, bedömer Inge Johansson, vid miljöskydd hos länsstyrelsen.<BR><BR><STRONG>Rökning förbjuden</STRONG><BR>Det här lagret i Uddebohamnen utgörs inte precis av någon liten tunna. Årligen kommer det 36 tankbåtar med bränsle till hamnen. I cisternerna för samnyttjande åt Statoil, Jet, Shell, OKQ8, Preem och flyg lagras stående totalt en miljon liter bensin, diesel, flygbränsle eller fotogen.<BR>Rökning förbjuden, med andra ord. Även E85, det i sommar så omtalade miljöbränslet, finns att tillgå.<BR>Tankbilarna kommer och far. De servar mackar i Norrbotten och norra Västerbotten. En av kuskarna är västerbottningen Leif Magnusson. När han kört ut allt bränsle för dagen har han själv, det vill säga tankbilen, förbrukat 120 liter diesel. Fast i leverans åt andra har han lämnat 52.000 liter bensin.<BR>När han är ledig kör han Toyota och det är visst ingen höjdare.<BR> ? Det är lättare att köra lastbil än personbil. Och personbil är jag inte så förtjust i att köra, lastbil är lugnare, säger Leif Magnusson.<BR><BR><STRONG>Lag på återvinning</STRONG><BR>Den återvinning av gas som sker gäller bara bensin. Det beror på att det för många år sedan infördes en lag på återvinning av just bensingas. Bilägarna märkte av det i början av 1990-talet då det plötsligt satt skyddande muffar på slangarna vid bensinmackarna. Muffarna har däremot ingen betydelse för återvinningen. Det är via sugröret vid handtaget som bensingaser återförs. Gasen lagras för att senare hämtas till depån i Luleå.<BR>Återvinning sker också när en tankbil lämnar sin last vid macken. Då går gaser ut. För varje 1.000 liter som skickas in i mackarnas cisterner sugs det in gas motsvarande en liter bensin till tankbilen. Och när tankbilen kommer tillbaka till depån i Luleå och fyller på drivmedel sugs gasen in i ett slutet system.<BR>Det är här omvandlingen från gas till bensin sker. Efter att ha passerat en rening med aktivt kol förs gasen slutligen ihop med bensin och går att använda som flytande bränsle igen.<BR>Under processen med återvinningen släpps luft ut ur systemet. Den är så ren man kan kräva och det med råge, enligt Karl-Erik Hansson.<BR> ? Vi får släppa ut tre milligram kolväten per kubikmeter luft och ligger långt under det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om